آیین گلاب‌گیری در باغ میراث جهانی دولت آباد یزد برگزار شد

احیای آیین گلاب گیری باغ جهانی دولت آباد بعد از ۲ قرن و نیم برای ارسال به آستان مقدس حرم امام رضا (ع) و عتبات عالیات در کربلا و نجف برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، روزهای پنجشنبه و جمعه ششم و هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، احیای آیین گلاب‌گیری باغ دولت آباد بعد از ۲ قرن و نیم، برای ارسال به آستان مقدس حرم امام رضا(ع) و عتبات عالیات با حضور افزون بر بیست هزار نفر از مردم دارالعباده یزد، گردشگران و خدام رضوی برگزار شد.

این سنت حسنه فراموش شده بود و با پیگیری هایی که انجام شد در سال گذشته هزار و ۷۰۰ متر مربع در باغ میراث جهانی دولت آباد یزد، گل محمدی کاشته شد و از امسال این سنت احیا شد، همچنین در سال آینده این فضا به ۲ هکتار افزایش خواهد یافت. 

مجموعه موقوفات دولت آباد یزد توسط «محمدتقی خان بافقی» سرسلسله خوانین یزد و حاکم یزد در اواخر دوره افشار، تمام طول دوره زند و اوایل قاجار به ثبت رسیده که باغ دولت‌آباد شهر یزد از این مجموعه یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است. عمارت بادگیر این باغ با ارتفاع ۳۳.۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.
استان یزد ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی دارد و پیش بینی می شود از هر هکتار حدود ۲.۵ تا سه تن گل تازه برداشت شود که از هر یک تن گل تازه، ۳ هزار لیتر گلاب در واحدهای فرآوری این محصول استحصال می شود.

آیین گلاب‌گیری در باغ میراث جهانی دولت آباد یزد برگزار شد

انتهای پیام/

کد خبر 1403020800383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha