درگذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی

صبح امروز جمعه ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ استاد عیسی قلی پور معروف به عیسی بخشی ، گنجینه زنده بشری موسیقی مقامی خراسان شمالی دار فانی را وداع گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، عیسی قلی پور فرزند سلیمان، در سال ۱۳۲۱ روستای سلاخی بجنورد در خانواده‌ای هنرمند چشم به جهان گشود.
او در کنار پدرش که یکی از بخشی‌های قدیمی و دوتار نواز بوده است، بزرگ شد. بعدا نزد حسن یزدانی مشهور به حسن بخشی، یادگیری‌های خود را در زمینه موسیقی نواحی خراسان کامل کرد. قلی پور بیش از شصت سال که خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود.
قلی پور هنرمند موسیقی مقامی، گواهینامه درجه یک هنری را در سال ۱۳۹۵ از اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرده و در سال ۱۳۹۸ اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.
موسیقی بخشی‌های شمال خراسان در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و با تلاش‌های هوشنگ جاوید و مجتبی قیطاقی در یکم تیرماه ۱۳۹۰ در میراث معنوی یونسکو ثبت شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021400754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha