شورای شهر در تعامل کامل با میراث‌فرهنگی است/ ملی شدن گلیم ایذه باعث رشد اقتصاد خانواده محور می‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر ایذه گفت: هر چند گلیم ایذه شهرت فراملی دارد و در بازارهای اروپا خرید و فروش می‌شود، اما باید برای بازتعریف این میراث ارزشمند تلاش‌های بیشتری را به میدان آورد.

فاطمه مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: جغرافیای فرهنگی استان خوزستان مملو از زیبایی‌های چشم نوازی است که هرساله میزبان گرشگران بسیاری از جای جای دنیاست. هر چند تمامی شهرها و روستاهای خوزستان دارای جاذبه‌ها و قشنگی‌های مخصوص به خود هستند اما برخی از مناطق این استان به واسطه گذشته تاریخی و وجود محوطه‌های طبیعی بکر دارای جایگاه ویژه‌تری هستند، یکی از این شهرها، ایذه است. 

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر ایذه افزود: شهر ایذه جدا از داشته‌های تاریخی و میراث غنی فرهنگی، یکی از زمینه‌های اصلی تولید دست بافته‌های عشایری و بخصوص گلیم است و خانواده‌های بسیاری در این شهر و مناطق روستایی آن هم اکنون مشغول فعالیت و تولید هستند. وجود کارگاه‌های تولیدی و حضور مادران کمتربرخوردار و زنان مستعد در این تولیدی‌ها یکی از نقاط قوت حوزه صنایع دستی ایذه است که امیدوار هستیم با ملی شدن گلیم این شهر فرهنگی، نتایج اصلی آن به رشد اقتصاد خانواده محور بیانجامد.  

او تاکید کرد: با توجه به تلاش‌های شهرداری و شورای شهر ایذه در فرایند نامگذاری معابر، ایجاد بازارچه گلیم بافی، تشویق هنرمندان به آموزش و تولید محصولات کیفی، ورود خانواده‌ها و کودکان در بحث یادگیری، حمایت‌های معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، به زودی شاهد ملی شدن ایذه به عنوان شهر ملی گلیم بافی خواهیم بود که مطمن هستیم همین اتفاقات فرهنگی در کنار تلاش‌های انجمن ها، متخصصین و همیاری نماینده منتخب شهرستان در مجلس شورای اسلامی، قطعا زمینه ساز تکمیل موضوع پرونده ثبت جهانی ایذه خواهد بود.  

مرادی تصریح کرد: فعالیت‌های مجموعه شورای شهر و شهرداری ایذه همواره در تعامل کامل با اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بوده و تلاش ما به عنوان نمایندگان مردم پیگیری مطالبات فرهنگی و ایجاد فرصت برای شکل گیری رویدادها و جشنواره‌های هنری است. هر چند گلیم ایذه شهرت فراملی دارد و در بازارهای اروپا خرید و فروش می‌شود، ولی باید برای بازتعریف این میراث ارزشمند تلاش‌های بیشتری را به میدان آورد.  

او در پایان گفت: در حال حاضر المان‌های گلیم ایذه آماده نصب در ورودی‌های شهر هستند و بزودی با حضور مردم و مسئولان و معاونت صنایع دستی خوزستان و در قالب یک رویداد فرهنگی از این المان‌ها رونمایی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022201208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha