فعالیت دائمی مرمت در آرامگاه شاه‌نعمت الله ماهان در حال انجام است

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماهان گفت: انجام اقدامات مرمتی و حفاظتی در مجموعه تاریخی فرهنگی آرامگاه شاه نعمت الله‌ولی ماهان به صورت مداوم در حال انجام است.

به گزارش میراث آریا، امین ماهانی گفت: اقدامات این مجموعه در دو بخش امور داخلی و موقوفات بر عهده اداره اوقاف ماهان بوده و بخش فنی و مرمتی ابنیه بر عهده میراث فرهنگی است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی ماهان افزود: در این مکان تاریخی یک کارگاه دائم مرمت فعالیت دارد که بیشتر نواقص و آسیب‌دیدگی های کلی و جزی طبیعی و انسان محور را در اسرع وقت رفع و مرمت کرده و اقدامات زیر نظر استاد کاران با سابقه و مجرب میراث‌فرهنگی و نظر فنی کارگروه حفظ واحیا است.

او بیان کرد: در حال حاضر مرمت کاشی‌کاری پوسته بیرونی گنبد این مجموعه از محل اعتبارات ملی استان در حال انجام است.

ماهانی اظهار کرد: از محل مشارکت بین دستگاه‌ها سنگ فرش میدان جنوبی مجموعه با مشارکت شهرداری انجام شده ودر این مورد بخش مرمت کف و اصلاح سال گذشته اعتبار ریالی صرف وکارگاه آن دایر است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی ماهان گفت: در بحث ثبت آثار منقول فرهنگی، نسخ خطی و اشیا نفیس این مجموعه با تلاش و صرف اعتبار حوزه میراث‌فرهنگی اقدامات مناسبی انجام گرفته، که ثبت پته نفیس این مجموعه و تعدادی از قرآن‌های خطی بخصوص مصحف سی‌پاره منسوب به ترکان خاتون ثبت ملی شده است.

او ادامه داد: آنچه که بصورت داخلی قابل پیگیری است عموما در بازدید و سرکشی فنی اقدام و رفع و آنچه نیازمند اخذ مجوز باشد از طریق اداره کل میراث‌فرهنگی پیگیری شده است.

ماهانی گفت: طرح موضوع ایجاد هیئت امنا از طرف سعید شاهرخی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مطرح و پیگیری آن از طریق حجت‌السلام و المسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان و محمد مهدی فداکار استاندار کرمان با توجه به سوابق موجود در دست اقدام است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی ماهان افزود: تشکیل هئیت امنا در وحدت رویه امورات جاری، اقدامات هدف‌گذاری شده و بهبود شرایط و فضای حاکم بر این اثرتاریخی و فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022501459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha