مجید فرامرزی کارشناس عکاسی و کارشناس روابط عمومی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی در یادداشتی نوشت: ورود سیاحان، و ابستگاه نظامی و سیاسی بههمراه عکاسان و نمونه عکسهای اروپاییان به ایران در کنار تجهیزات عکاسی، زمینه های رواج عکاسی را بهعنوان ابزاری برای ثبت و نه رسانه ای هنری در آنزمان فراهم کرد. پس از آنکه موسیو کارلیان فرانسوی عکاسی به ناصرالدین شاه قاجار آموخت این رسانه بهشدت مقبول شاه وقت افتاد و این رسانه در ایران به سرعت گسترش یافت.
در تاریخ عکاسی ایران بالاخص عکاسی از بناهای تاریخی، نام عکاسی ایتالیایی به نام «لوئیجی پشه» میدرخشد. لوئجی پشه اولین عکاسیست که از مسجد کبود تبریز، تخت جمشید، نقش رستم، طاق بستان، سلطانیه و سایر بناهای تاریخی مهم ایران عکاسی و ثبت مستند کرد.
لوئیجی پسه نخستین عکاسیست که در سال ۱۲۷۴ قمری در استان فارس اقدام به عکاسی از تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم کرد. همچنین قدیمیترین عکس موجود از مسجد کبود در استان آذربایجانشرقی نیز توسط این عکاس ایتالیایی به ثبت رسیده است.
لوئیجی پشه ۱۶۰ سال پیش در تهران وفات کرد اما علم و تکنولوژی این امکان را فراهم کرد تا قدیمیترین عکسهای موجود از بناهای تاریخی مهم ایران در قالب تصویری دو بعدی به قدمتی بیش از ۱۷۰ سال در دفتر تاریخ مصور به ثبت برسد.
عکسها حقیقت را به رخ میکشند، نمیتوان عکسهای مستند را زیبا جلوه داد، زیرا حقیقت هرچه که باشد، عکس آن را عیناً منتقل میکند. عکسها میمانند و جازه زمان را در قالبی متفاوت منتقل میکنند.
عکسهایی تاریخی از میراثفرهنگی ایران
علیخان والی حاکم اردبیل، مراغه و ارومیه و خوی در دوران قاجار بود که به فن عکاسی آشنا بوده و اقدام به ثبت تصاویری کمنظیر از شمالغرب ایران در قالب قومنگاری، پرترهها، مستندنگاری و عکاسی از میراثفرهنگی این منطقه کرد.
آنتوان سوریوگین
آنتوان سوریوگین عکاس روسی- گرجی- ارمنی بود که با بیش از پنج دهه فعالیت حرفهای یکی از مهمترین شاهدان زیست ایرانیان از دوران ناصرالدین شاه تا سلطنت رضاشاه است.
نمونه عکسهایی از لوئیچی نخستین عکاس میراثفرهنگی ایران
انتهای پیام/
نظر شما