۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر 14010324205465

استان خراسان رضوی

پرچم دوزی سرشار از اعتقادات مذهبی و عشق به اهل‌بیت علیهم‌السلام است. هنری منحصربه‌فرد که از ذوق و قریحه ایرانیان و اعتقادات پاک آن‌ها سرچشمه گرفته است. تلفیقی از خلاقیت، هنر و عشق به ائمه اطهار علیهم‌السلام که جذابیت‌های بسیاری دارد و بر اساس رنگ زمینه پرچم، در ایام جشن و ولادت و یا سوگواری این بزرگواران استفاده می‌شود.

 
هنر پرچم دوزی با کاربرد پارچه‌های مرغوب، نخ گلدوزی و چرخ‌های گلدوزی انجام می‌شود. البته انجام این هنر به‌صورت دست‌دوز نیز اماکن پذیر است.
پرچم دوزی از سال 1370 در شهر مشهد رونق گرفته است و تا قبل از این تاریخ، طرح‌های روی پرچم‌های مذهبی حالتی ساده و ابتدایی داشتند. اما بعد از دهه 70 طرح‌ها با تغییرات محسوس روبرو شده و هنرمندان اهتمام بیشتری به این هنر نشان دادند.
درباره پیشینه این هنر باید گفت که حدود 150 سال پیش فردی به نام ایروانی در سفر به مکه و چین، چرخ گلدوزی را دید. این فرد به چرخ گلدوزی و کار با آن علاقه‌مند شد و چرخ را از چین خریده و به تبریز می‌آورد و هنر گلدوزی و قلاب‌دوزی را آغاز می‌کند. بعد از سفری که آقای ایروانی به مشهد مقدس داشت، این هنر را به مشهد می‌برد و از همان‌جا هنر گلدوزی روی پرچم با استقبال هنرمندان مشهدی همراه می‌شود؛ به‌طوری که امروز می‌توان مشهد را مهد هنر پرچم دوزی ایران دانست.
 
عکس سید حسن ایزانلو

برچسب‌ها