۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
کد خبر 14010619827688

عکاس: رضا خانبابائی

طبیعت ایران آراسته به تنوع زیستی کم نظیری است که در سراسر کشور گسترده شده‌اند و چشم‌انداز زیبایی را از گونه‌های مختلف اکوتوریسم ایران به رخ جهانیان‌ می‌کشند. 

با توجه به نادر و منحصر‌به‌فرد بودن این گیاه ارزشمند، ارزش این گیاه در سطوح ملی و جهانی برای کشورمان فراتر از تصور است و از سال ۱۳۵۵ به عنوان سرمایه ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

چلچراغ در بخش‌هایی از گیلان و اردبیل رشد می‌کند. به‌خصوص در جنگل‌های شهر نمین که این گیاه نادر رشد کرده و می‌تواند یکی از مهم‌ترین اماکن ملی و جهانی برای برپایی تورهای طبیعت گردی جهانی با محوریت این گل نادر و منحصربه‌فرد باشد. 

جنگل فندقلوی شهرستان نمین به لحاظ رشد گونه‌های متعدد گیاهی یکی از با اهمیت‌ترین اکوسیستم‌ها به شمار می‌رود و سوسن چلچراغ یکی از آن‌هاست. 

رنگ این‌ گل زیبا به طور کلی سفید است و زمانی که به سمت شالوده می‌رود به سبز تبدیل می‌شود و کمی طیف بنفش دارد، رشته انتهایی آن‌ها سبز بوده و گرده‌هایی به رنگ قرمز روشن دارد. 

هم اکنون گونه نادر سوسن چلچراغ تنها در سه منطقه از جهان شامل قریه داماش در بخش عمارلو از توابع رودبار، جمهوری آذربایجان در نزدیکی شهران لنکران و در منطقه شغال دره شهرستان نمین استان اردبیل دیده می‌شود.

برچسب‌ها