به گزارش ميراث آريا(CHTN)، در اسفند ماه سال گذشته ميانگين سني ناوگان ملکي کشور حدود 18 سال، ناوگان استيجاري ثبت داخل 3/15 سال، ناوگان استيجاري ثبت خارج 3/13 سال و در مجموع عمر متوسط ناوگان حدود8/16 سال بوده است.

بالاترين عمر متوسط ناوگان در ميان شرکت‌هاي هواپيمايي از آن شرکت هواپيمايي ساها است .

عمر متوسط ناوگان اين شرکت 31 سال، متوسط عمر ناوگان هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران6/22 سال و ماهان20 سال است.

از مجموع 122 فروند هواپيماي فعال در ناوگان حمل‌ونقل مسافري کشور 83 فروند متعلق به بخش خصوصي و 39 فروند در اختيار بخش دولتي است.

هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران ، ايران ايرتور، آسمان، ماهان، کيش، کاسپين، آريا، ساها، نفت، چابهار، سفيران، تابان، ارم، قشم و فارس 15 شرکت هواپيمايي ايران هستند که در مجموع 122 فروند هواپيما دارند.

از 122 فروند هواپيماي فعال در ناوگان حمل و نقل مسافري هوايي کشور، 83 فروند متعلق به بخش خصوصي و 39 فروند در اختيار بخش دولتي است. همچنين 60.7 درصد از ناوگان هوايي ايران ملکي (74 فروند) معادل 3/39 درصد آن استيجاري (38 فروند) است.

درحال حاضر32 درصد ناوگان هوايي مسافري موجود کشور در اختيار بخش دولتي و 68 درصد آن در اختيار بخش خصوصي و عمومي است.

شرکت ايران اير ( هما ) داراي 24 فروند هواپيمايي مسافري است که 23 فروند آن ملکي و يک فروند آن استيجاري است. همچنين شرکت ايران ايرتور با دارابودن 12فروند هواپيماي مسافري با 10 فروند هواپيماي استيجاري ثبت شده در داخل فعاليت مي‌کند.

شرکت هواپيمايي مسافربري آسمان هم داراي 19 فروند هواپيما است که از اين تعداد 17 فروند ملکي و 2 فروند آن نيز به عنوان استيجاري ثبت خارج گزارش شده است.

همچنين شرکت هوايي ماهان و کيش اير به ترتيب داراي 19 و 11 فروند هواپيماي مسافري هستند که 6 فروند هواپيماي ماهان و 7 فروند هواپيماي کيش اير ملکي هستند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور، تعداد کل صندلي‌هاي ناوگان هوايي کشور از حدود 15 هزار و 100 صندلي در اسفند ماه سال83 به 21 هزارو 60 صندلي در مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است. تعداد صندلي هاي ناوگان هوايي کشور در سال قبل نسبت به اسفند ماه سال 83، 4/39 درصد رشد و نسبت به مدت مشابه سال 84، 4/7 درصد رشد داشته است.

بر اساس يکي از تکاليفي که در بند «ج» ماده 28 قانون برنامه چهارم توسعه در خصوص نوسازي هواپيمايي آمده تأکيد شده است با نوسازي ناوگان حمل ونقل، متوسط سن ناوگان هوايي کشور تا پايان سال 88 بايد حداکثر به 15 سال برسد.

شرکت‌هاي هواپيمايي معتبر دنيا که خدمات مناسبي را به مشتريان ارائه مي کنند معمولا سعي مي کنند که عمر متوسط ناوگان هوايي خود را پائين نگه دارند. به عنوان مثال عمر متوسط هواپيماهاي شرکت هواپيمايي امارات ايرلاين بين 3 تا 7 سال است و عمر هواپيماهاي بريتش إير لاينز نيز بين 3 تا 7 سال است.

يکي از عواملي که باعث مي شود شرکت‌هاي هواپيمايي عمر متوسط هواپيماهاي خود را کاهش دهند هزينه‌هاي نگهداري هواپيماها است که با توجه به هزينه پرسنل و امکانات کشورها متفاوت است.

يکي از مسائلي که خريد هواپيماهاي جديد کشورمان را با مشکل مواجه کرده است تحريم‌هاي انجام شده عليه کشورمان است.

از سوي ديگر کاهش عمرهواپيماباعث کاهش سوخت مصرفي هواپيماها نيز مي شود. به طوري که مصرفي هواپيماهايي که امروزه به ناوگان هوايي شرکت‌ها مي‌پيوندند 3 برابر کمتر از هواپيماهايي است که چهل سال پيش در همان مسير پرواز مي‌کرده‌اند. منوکسيدکربن حاصل از مصرف سوخت اين هواپيماها حدود 50 درصد و هيدرو کربن‌هاي ناشي از عدم مصرف سوخت کامل 90 درصد کاهش يافته است.

هواپيماهاي نسل جديد براي هر مسافر در 100 کيلومتر 5/3 ليتر سوخت مصرف مي‌کنند، اين درحــــــالي است کــــه هواپيماهاي 380ا و 787ا با مصرف 3 ليتر سوخت براي هر مسافر در 100 کيلومتر رکورد جديدي را ثبت کرده‌اند.

متوسط سوخت مصرفي هر صندلي ساعت پرواز هواپيماهاي موجود در ناوگان هوايي کشور، بويينگ 747 حدود 38-30 ليتر، 727، 39-34 ليتر، 737، 26 ليتر، ايرباس 3او 6ا حدود 25-23 ليتر و 4ا، 32 ليتر، فوکر 100، 21 ليتر و توپولوف 154، 44 ليتر است.

هزينه‌هاي سوخت، بيشترين سهم را در هزينه‌هاي عملياتي شرکت‌هاي حمل و نقل هوايي داراست به نحوي که 26 درصد هزينه‌هاي حمل مسافر در سال 2006 مربوط به مصرف سوخت هواپيما‌ها بوده است.

بر اساس تحقيقاتي که در حال انجام است کاهش مصرف سوخت و س
ر و صداي ناشي از نشست و برخاست هواپيماها به ميزان 50 درصد تا سال 2020 ميلا‌دي، هدف گذاري شده است.

M /105


انتهای پیام/

کد خبر 1386051012