وي افزود: اين مراحل به طور متوالي بر کاشيهاي پخته شده و لعابدار انجام ميشود.
محبوبي تصريح کرد: ابتدا طرح مورد نظر را روي کاشي کپي ميکنند و يا روي کاشي خطاطي کرده سپس با رنگ سياه که بيشتر از جوهرهاي سراميکي است قلمگيري ميکنند.
هنرمند کاشي هفت رنگ با اشاره به اينکه طرح مشخص شده با لعابهاي رنگي، رنگآميزي شده و به رنگهايي مانند رنگين کمان که هفت رنگ را تشکيل ميدهند پوشش داده ميشود، افزود: کاشي هاي رنگ آميزي شده در کوره با دمايي پايينتر از 1000 درجه سانتيگراد پخته ميشود.
وي ادامه داد: پس از اين مرحله کاشيها در کنار يکديگر چيده ميشوند و تابلو يا کتيبه را تشکيل ميدهند.
محبوبي با اشاره به اينکه در گذشته کورهها بيشتر از نوع سنتي و گنبدي شکل بوده و سوخت آنها نفت سفيد بود تصريح کرد: در حال حاضر برخي از کارگاههاي توليد کاشي هفت رنگ هنوز از کورههاي سنتي استفاده ميکنند.
اين همرمند در پايان مشکلات هنرمندان را مورد توجه قرارداد و گفت: نداشتن تسهيلات بانکي و بيمهاي، ناتواني توليدکنندگان در بازاريابي و مقرون به صرفه نبودن توليد محصولات را از مهمترين مواردي است که موجب شده صنايع دستي کمتر در کانون توجه قرار گيرد.
خاطر نشان ميشود؛ در آثار بسيار معروف کاشي هفت رنگ عهد صفوي ميتوان از کاشيکاريهاي مسجد شيخ لطف الله و مسجد امام خميني در اصفهان نام برد، همچنين گنبد مسجد شيخ لطف الله و کاشيکاريهاي دروني و بيروني آن نيز دو نوع خود از پرارزش ترين آثار جهان به شمار مي رود. در مسجد امام خميني نيز هماهنگي رنگها و طرحهاي کاشيها به ظرافت و زيبايي در جهان معروف است.
114/
انتهای پیام/