\" احمد دشتي\"، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان بوشهر به ميراث آريا(chtn) گفت: در آينده نزديک با کمک کارشناسان و باستان شناسان مربوطه و همچنين انجام پژوهش هاي مختلف باستان شناسي و شناخت سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي بر غناي اين موزه افزوده خواهد شد.

معاون گردشگري اين سازمان نيز با اشاره به اهميت وجود موزه سنگ از لحاظ باستان شناسي در معرفي تاريخ کهن استان بوشهر و ارايه اطلاعات تاريخي به بازديد کنندگان افزود: مدارکي نيز بر ورود سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي از نقاط ديگر به استان بوشهر در دوره ايلامي وجود دارد.

\"سيد عبدالعزيز بلادي\" خاطر نشان کرد: در قديم کارگاه‌هاي تراش سنگ‌هاي قيمتي در استان بوشهر فعال بوده که با وجود عمليات ساختمان سازي در حريم قلعه ريشهر و گسترش آن، حفاظت محوطه هاي مذکور را با مشکل مواجه کرده است.

وي ادامه داد: بر اساس شواهد موجود به احتمال در بستر و خاک شبه جزيره بوشهر، مناطقي وجود دارد که محل شکل‌گيري نوعي شبه الماس به نام \" هرکيمر\" بوده است. اثبات اين نظريه نيازمند مطالعات و پژوهش‌هاي علمي است.

اين گزارش حاکي است؛ بوشهر در زمان ايلامي ها يکي از مراکز مهم فرهنگي، تجاري به شمار مي رفته و شهر تاريخي ليان پل ارتباطي ايلاميان با نواحي اقيانوس هند و جنوب شرقي آسيا بوده است.

در دوره سلوکيان و ساسانيان نيز \"ريوارد شير\" يا همان \"بخت اردشيز\" به عنوان يکي بند مهم تجاري و فرهنگي مورد توجه بوده است. ساسانيان در \"ريوارد شير\" که بعدها \"ريشهر\" نام گرفت، قلعه مستحکمي بنا کردند که داراي برج و باروهاي بلندي بود. اين قلعه از يک طرف به دريا مشرف بوده و از در سه طرف آن خندق‌هاي عظيمي موجود بوده که هنگام حمله احتمالي دشمن يا هرگونه خطري از آب دريا پر مي‌شده است.

هم اکنون ويرانه‌هاي قلعه ريشهر در منطقه ريشهر کنوني در فاصله 10 کيلومتري جنوب بوشهر قرار دارد و نقب‌هاي آن نيز در منطقه \"تل پي تل\" قابل مشاهده است.

117/

انتهای پیام/

کد خبر 1386071420