وي پيشرفت تاريخي اين هنر را به سه دوره سلجوقي، مغول و صفوي تقسيم کرد و اظهار داشت: هر يک از اين دورهها داراي مکاتب مختلفي چون اصفهان، هرات- بخارا، قزوين و شيراز است.
رحمتي ادامه داد: در دوره معاصر نيز هنرمندان بسياري در اين رشته فعاليت دارند که اغلب آنها در تهران و اصفهان مستقر هستند.
وي تصريح کرد: در گذشته، هنرمندان، بهدعوت اميران و شاهان در مکاني جمع شده و آثاري را پديد ميآوردند که امروزه اين آثار در موزهها نگهداري ميشود.
به گفته وي استعداد و علاقه رمز موفقيت در اين رشته بوده و البته استعداد ذاتي و تمرين نيز نبايد ناديده گرفته شود.
رحمتي با تقسيم مراحل آموزشي نگارگري به دو دوره مقدماتي و پيشرفته، گفت: شرط راهيابي هنرآموزان از دوره مقدماتي به پيشرفته کسب نمره 18 است.
وي قلممو، آبرنگ و گواش را ابزار کار هنر نگارگري برشمرد و افزود: در گذشته همه وسايل و ابزار کار بهدست خود هنرمندان ترکيب يا تهيه ميشد.
هنرمند تهراني با بيان اينکه بيشتر موضوعات نگارگري بر گرفته از قصص قرآني، اشعار حافظ و مولانا، واقعه غدير خم و نبرد رستم و سهراب است، افزود: اين موضوعات همواره مورد استقبال مردم قرار ميگيرد.
رحمتي گفت: مردم کشورهاي سوريه و لبنان بيشترين طرفداران هنر نگارگري ايران هستند.
وي دليل اين امر را مذهب و علايق مشترک دانست و افزود: اغلب تابلوهاي منقش به احاديث و آيات قرآني، جزو پر فروشترين آثار نگارگري و تذهيب هستند.
114/
انتهای پیام/