به گفته کريم نيا اطلس مردمنگاري پوشاک ايران بر پايه پژوهش بررسي پوشاک مردم ايران، پوشاک سنتي و تغييرات ايجاد شده در آن را در 25 استان و 564 نقطه روستايي، شهري و عشايري مورد بررسي قرار داده است.
مدير گروه مردم شناسي اجتماعي با اشاره به اينکه طرح اين پژوهش در پژوهشکده مردمشناسي انجام شده اظهار داشت: در بررسي پوشاک هر منطقه مواردي همچون سرپوش، تنپوش و پاپوش پوشاک مردان و زنان براساس سن و جنس، پوشاک در فصلها، مشاغل و حرفههاي مختلف و با توجه به قشربنديهاي اجتماعي، جنس و رنگ، شيوه تهيه، تزيينات و زيورهاي انواع پوشاک، پوشاک نوزاد و آداب و باورهاي مربوط به آن در نظر گرفته شده است.
وي پوشاک در باورها و اعتقادات و ادب عامه مردم، پوشاک در آداب و رسوم اجتماعي، اصطلاحات و واژههاي مربوط به پوشاک و چگونگي و محل نگهداري پوشاک را ازديگر موارد بررسي در تهيه اطلس پوشاک ايران عنوان کرد.
کريم نيا تصريح کرد: در تهيه اطلس سرپوشها در هر استان 20 موضوع لحاظ گرديده که پنج بخش اول آن به ويژگيهاي تاثيرگذار در شيوه استفاده از سرپوش؛ مانند شرايط آب و هوايي، مذهب و قوميت اختصاص يافته و بخشهاي بعدي به معرفي انواع سرپوش زنان و مردان با توجه به شکل، جنس و کاربرد آن پرداخته است.
وي اضافه شدن رنگها و نقشهاي متداول در هر منطقه که نمايانگر تاثيرپذيري افراد از محيط زيستشان است را از ويژگيهاي طراحي اين اطلس برشمرد و افزود: سرپوشهاي خاص عروس اقوام نيز از ديگر مواردي است که براي اولين بار؛ دراين مجموعه به تصوير کشيده شده است.
در اين طرح همچنين نقاط مورد بررسي براساس شاخصهاي موثر در تنوع پوشاک؛ مانند عوامل جغرافيايي و اقليمي و تنوع قومي، زباني و مذهبي انتخاب شدهاند.
طبقهبندي اطلاعات اين اطلس از سال 1378 آغاز و طراحي آن براساس تقسيمات کشوري آن زمان و بر مبناي 28 استان تنظيم شده است.
مرحله تطبيق، تکميل مطالب و طراحي نمونه هاي \"اطلس سرپوشها\" از سال 1380 زير نظر مينو مدير گروه مردم شناسي اجتماعي پژوهشکده مردم شناسي با همراهي نه نفر از هنرمندان طراح صورت گرفته است.
115
انتهای پیام/