وي با اشاره به اينکه اين پيشهمايش ها بويژه درمناطقي که کمتر توسعه يافته بودند با استقبال بيشتري رو به رو شد افزود: شهرستان شهرکرد و بيرجند از جمله مناطقي بودند که از برگزاري اين همايشها استقبال کردند.
نامورمطلق ادامه داد: نکته جالب توجه در برپايي همايشها اين بود که بخش زيادي از تحقيقات و جمعآوري اطلاعات و پژوهشهاي صورتگرفته در اين زمينه توسط استانهاي ميزبان انجام شد.
وي افزود: در اين ميان با هنرمنداني که جزو آخرين بازماندگان هنرهاي سنتي محسوب ميشوند نيز گفتگو هايي داشتيم و به اين نتيجه رسيديم که بازنگري و بازسازي هنرهاي سنتي يک ضرورت حتمي است.
دبير کل نخستين همايش گنجينههاي هنري ازياد رفته اظهارداشت: يعني ما نياز به بازنگري در رابطه با سازماندهي هنرهاي صناعي داريم درحاليکه در برخي کشورها اين هنرها حتي قدمت چنداني ندارد يعني اين کشورها با تلاش و توجه سعي دارند اين هنرها را به هنر بومي و ملي خود تبديل کنند، در ايران به اين مسئله توجه نميشود.
وي با بيان اينکه ما براي احياي هنرهاي سنتي نياز به يک فهم، باور عميق و تلاش دستهجمعبندي داريم افزود: هنرهاي صناعي کشورمان هم کارآفرين، اقتصادزا و هويت ساز است.
نامورمطلق تصريح کرد: در مناطق مختلف دنيا اگر روي اين هنرها سرمايهگذاري ميشود اين سرمايهگذاري يک نگاه نوستالژيک به هنر نيست بلکه با اطلاع اين مطلب که سرمايهگذاري در هنرهاي سنتي آينده دارد صورت ميگيرد.
وي تأکيدکرد: آينده از آن هنرهاي سنتي و صنايع دستي است و پس از گذر از صنايع انبوه شاهد شکوفايي هنرهاي سنتي خواهيم بود ولي متأسفانه کشور ما آمادگي يک چنين آيندهاي را ندارد چنانکه در همين رابطه نيازمند همکاري همه نهادها براي آمادگي نسبت به چنين آيندهاي را هستيم.
وي در ادامه با تشريح اهداف کلان اين همايش گفت: در اين رابطه هنرهايي که در حال حاضر فعال هستند را سريعأ ثبت و ضبط کرديم تا براي آيندگان به يادگار بگذاريم.
نامورمطلق تصريح کرد: تشويق هنرمندان جوان و پيشکسوت به منظور حمايت از آنان از ديگر اهداف برگزاري اين همايش است چنانچه در بررسيهاي صورت گرفته مشخص شد يکي از مهمترين آسيبهايي که طي اين 2 سال شناسايي کرديم اين بود که هنرمندان سنتي ما از ابتداييترين امکانات جامعه همچون بيمه برخوردار نبوده و تاکنون نيز سازماني که در اين زمينه پاسخگو باشد هنوز طراحي و برنامهريزي نشده است تا بتواند حداقل نيازهاي اوليه آنان را برطرف کند.
وي در ادامه گفت: در اين زمينه سعي شده تاهمزمان با برگزاري همايش و تجليل از هنرمندان و اهداي جوايزي به آنان، از 14 هنرمند بازمانده هنرهاي سنتي قدرداني شود.
دبيرکل نخستين همايش \"گنجينههاي هنري از ياد رفته ايران\" اظهارداشت: تهيه، تدوين و چاپ نقشه و دانشنامه هنرهاي سنتي از ديگر برنامهها و اهداف برگزاري اين همايش است.
وي با اشاره به اينکه يافتن راهبردهاي کاربردي براي احياي هنرهاي اصيل امري ضروري است خاطرنشان کرد: ما معتقديم هنرهاي اصيل بهدليل وقفهاي که در پويايي آنها رخ داده است دچار نقيصهاي شدهاند و نتوانستند نيازهاي امروزي ما را برآورده کنند و فراموش شدند که در اين ميان با طراحيهايي که صورت گرفته فکر ميکنيم اين نقيصه برطرف شود.
نامور مطلق با بيان اينکه نگاه ما به هنرهاي سنتي صرفأ يک نگاه موزهاي است گفت: بايد تلاش کرد اين هنرها را در بطن زندگي، جامعه و فضاي فکري فرزندانمان وارد کنيم.
وي اظهارداشت: آثار صنايعدستي ما ميتواند در مکانهايي مانند ادارات، دستگاههاي اجرايي و دولتي استفاده شود.
نامورمطلق در اين نشست با اشاره به جايگاه صنايع دستي ايران افزود: در ايران، صنايع دستي، يک قدرت بالقوه است که ميتواند با حمايت بيشتر، حرفهايي براي گفتن در جهان داشته باشد.
وي در پايان خاطرنشان کرد: همايش اصلي گنجينههاي از ياد رفته هنر، روزهاي 25، 26 و 27 آذرماه، در تهران برگزار ميشود. اميدواريم تا پايان سال 20 پيش همايش و پس همايش ديگر نيز داشته باشيم. 114/
انتهای پیام/