به گزارش ميراث آريا (chtn)، مدير عامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران گفت: 65تا 70 ميليون تقاضاي سفر وجود دارد که تا پايان سال 24 ميليون نفر از اين تعداد جابه جا خواهند شد.
حسن زياري تصريح کرد: در زمان اوج تقاضا مانند ايام نوروز يا تعطيلات سال نو نسبت عرضه و تقاضا به يک هشتم مي رسد.
وي ادامه داد: اولويت ما افزايش ظرفيت بخش مسافري است و هر قطار مسافري را که راه‌اندازي کنيم سه تا چهار قطار باري متوقف مي‌شود.
مدير عامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران عنوان کرد: نمايندگان استانداران و مسولين نقاط مختلف کشور از ما تقاضا دارند که قطارهاي مستيقم از مقصد آن شهر يا مرکز استان و به مشهد مقدس راه‌اندازي کنيم.
وي با اشاره به تقاضاي تهيه 150 واگن بين زيمنس و مپنا گفت: ملبغ قرارداد 2 ميليون 400 هزار يورو بوده است که پيش پرداخت انجام شده و قرارداد در حال اجرا است.
زياري ادامه داد: با توجه به طولاني شدن زمان اجراي قرارداد افزايش مبلغ قرارداد را به حدود 2 ميليون 800 هزار يورو پيگيري کرده ايم تا بتوانيم 150 واگن به ظرفيت قطار ها اضافه کنيم.
مديرعامل راه‌آهن درباره وضعيت برقي کردن خطوط ريلي گفت: ما در خطوط راه‌آهن نياز مبرمي‌ به برقي کردن داريم و در حال حاضر پروژه برقي کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد به مرحله مناقصه رسيده که اميدواريم تا سه هفته آينده اين مناقصه را برگزار کنيم که در اين پروژه هم برقي کردن مورد توجه است و هم تامين لوکوموتيو برقي.
وي اضهار داشت: طرح جامع حمل و نقل کشور در حال تدوين است و ما بايد بيش از 20 ميليون کليومتر در کشور ريل داشته باشيم.
معاون وزير راه گفت: از لحاظ زيست محيطي شبکه ريلي تقريبا از تمامي‌ سيستم‌هاي حمل و نقل سالم‌تر و در زمينه توسعه اقتصادي و اجتماعي مي‌تواند بسيار تاثيرگذارتر باشد.
زياري افزود: اميدواريم اين ويژگي‌هاي منحصر به فرد شبکه ريلي کشور سبب شود تصميم‌گيرندگان با نگاه مثبتي که همواره به اين بخش داشته‌اند شتاب و توجه بيشتري به رشد و توسعه بخش راه‌آهن داشته باشند.
وي تصريح کرد: در مقايسه با اعتباراتي که در سال‌هاي مختلف براي بخش حمل و نقل در نظر گرفته مي‌شود به اعتبارات بخش ريلي کمتر توجه شده است، از اين رو با توجه به نگاه مثبت رييس جمهوري و لايحه مديريت مصرف سوخت اميدواريم با اختصاص اعتباري که در اين زمينه در نظر گرفته شده است و به تصويب دولت رسيده گام بسيار خوبي در اين زمينه برداريم.
زياري تصريح کرد: عموما سرمايه‌گذاري در حوزه حمل و نقل ريلي هزينه‌هاي بسياري را مي‌طلبد و عملياتي شدن آن زمان‌بر است به طور عادي براي هر يک از پروژه‌ها سه تا پنج سال زمان نياز داريم که به بهره‌برداري برسند بنابراين هر قدر در اين زمينه تاخير داشته باشيم به طور طبيعي از برنامه‌هاي توسعه در اين بخش عقب مي‌مانيم و با مشکل مواجه مي‌شويم. /105

انتهای پیام/

کد خبر 1386092616