وي با تأکيد بر اينکه گالري برکت بخواهد در صورت اعلام اعتراض به اين حکم در دادگاه عالي لندن بايد 400 تا 500 هزار پوند هزينه کند، اظهار داشت: همچنين حکم دادگاه لندن نسبت به برگشت اشياي تاريخي جيرفت به ايران حکم دادگاه استيناف بوده و شانس گالري برکت در دادگاه نهايي بسيار اندک است.
مشايي با بيان اينکه در ابتدا دادگاه انگلستان با استناد به اين موضوع که در قوانين ايران به صراحت اعلام نشده که دولت مالک اشياي تاريخي است، حکم را به نفع گالري برکت صادر کرده بود، تصريح کرد: پس از اين حکم، ايران با وجود پرداخت هزينههاي بسيار زياد تصميم گرفت به دادگاه استيناف شکايت کند، ضمن آنکه وکيل ايران نيز تغيير داده شد و با همکاري کارشناسان حقوقي ايران و انگلستان، دادگاه انگلستان درمرحله استيناف حکم را به نفع ايران صادر کرد.
به گفته معاون رئيس جمهور دستهاي پنهاني در خارج از مرزهاي ايران از قاچاق اشياي تاريخي حمايتهاي سنگيني ميکنند و در صورتي که در مرحله استيناف حکم به نفع ايران صادر نميشد، بسياري از سوداگران و قاچاقچيان آثار تاريخي دوباره کار قاچاق و حراج اشياي تاريخي ايران را در خارج از مرزهاي ايران به ويژه کشور انگلستان شروع ميکردند.
وي ادامه داد: با حکم دادگاه انگلستان خريد و فروش اشياي تاريخي ايران بازار و رونق خود را در انگلستان از دست داد. همچنين از سوي ديگر قاچاقچيان آثار تاريخي به اين موضوع آگاهي دارند که در صورت حراج يا خريد و فروش آثار تاريخي ايراني قطعا دولت ايران اقدامات قضايي لازم را در جهت بازپسگيري اين آثار انجام ميدهد.
مشايي با اشاره به ايجاد رويه جديد در دستگاه قضايي انگلستان در مورد پروندههاي مشابه قاچاق آثار تاريخي، تصريح کرد: استدلال دادگاه انگلستان در مورد پرونده حراج اشياي تاريخي ايران اين بود که در قوانين ايران به صراحت اعلام نشده که دولت مالک اشياي تاريخي است. به همين دليل سازمان ميراثفرهنگي در دور جديد لايحهاي به دولت پيشنهاد داد تا متن آن به صورت تفسير تلقي شود. اين پيشنهاد از سوي دولت به مجلس ارائه شد و مجلس نيز تصويب کرد که \"اشياي تاريخي همواره در مالکيت دولت ايران بوده و خواهد بود.\"
به گزارش ميراث آريا ، طرح ملي توسعه و صيانت از حريم پاسارگاد موضوع ديگري بود که رئيس سازمان ميراثفرهنگي به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به ثبت جهاني پاسارگاد و بازديد سالانه گردشگران داخلي و خارجي از اين منطقه جهاني، حفاظت و صيانت از حريم آن يکي از ضروريات است.
وي همچنين تصريح کرد: هيأت دولت در سفرهاي استاني خود رديف بودجه خاصي را براي حفاظت و صيانت از مجموعه پارسه و پاسارگاد در سال 1387 در نظر گرفته است. اقدامات فيزيکي، جابهجايي روستاي مادر سليمان که در 500 متري مقبره کوروش قرار دارد، ساماندهي ورود به مجموعه پاسارگاد و راهاندازي موزه پاسارگاد از جمله برنامههاي طرح حفاظت و صيانت از حريم پاسارگاد در سال آينده است. همچنين همواره تخت جمشيد بدون يک برنامه حفاظتي روشن مورد بازديد گردشگران قرار ميگرفت، اما قرار است از سال آينده برنامه حفاظتي آشکار براي اين مجموعه جهاني تدوين شود.
معاون رئيس جمهور درباره جابهجايي روستاي مادرسليمان گفت: در فاصله کمتر از 500 متري مقبره کوروش سولههاي صنعتي وجود دارد که حريم منظري منطقه را برهم زده است.همچنين در اين محدوده روستايي است که ساخت و سازهاي اهالي روستا چهره منطقه را مخدوش کرده است و به همين دليل سازمان درصدد جابهجايي روستا است.
مشايي ادامه داد: طرح جابهجايي روستا، همانند طرحهاي ملي توس و هگمتانه از جمله طرحهاي مهم سازمان ميراثفرهنگي در سال جاري خواهد بود.
هماهنگي ميان سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري، فرمانداري و استانداري موضوع ديگري است که معاون رئيس جمهور به آن اشاره کرد و گفت: قرار است سازمان با هماهنگي استانداري فارس هزينههاي جابهجايي روستا را به غير از خريد زمينهاي روستا تأمين کند. همچنين با توجه به هماهنگيهاي صورتگرفته قرار است فرمانداري مرودشت نيز زمينهاي معوضي را به اهالي روستا بدهد.
مشايي در پاسخ به اين پرسش که آيا طرح خريد زمينهاي کشاورزي روستاييان در دستور کار سازمان ميراثفرهنگي است، افزود: با توجه به اينکه زمينهاي کشاورزي و فعاليت کشاورزان در اين منطقه به عنوان يک جاذبه طبيعي و سنتي براي گردشگران است، طرح خريد زمينهاي کشاورزي در دستور کار سازمان نيست.
به گفته رئيس سازمان ميراثفرهنگي،صنايعدستي و گردشگري، همچنين هيأت دولت براي ساماندهي مجموعه سعديه و حافظيه در سال 1387 رديف بودجه مشخصي را براي اين دو مجموعه تاريخي و فرهنگي اختصاص داده است.
مشايي همچنين درباره وضعيت عبور قطار از کنار نقش رستم، افزود: در ابتدا قرار بود قطار از فاصله 350 متري نقش رستم قطار عبور کند. اما با توجه به وظيفه سازمان نسبت به نگهداري و صيانت از آثار تاريخي سازمان ميراثفرهنگي با هماهنگي وزارت راه ،مطالعات تخصصي و کارشناسي خود را شروع کرد.
وي تصريح کرد: بعد از مطالعات کارشناسان، سازمان اعلام کرد که قطار بايد از فاصله هزار متري نقش رستم عبور کند و خوشبختانه با توجه به هماهنگي ميان سازمان و وزارت راه قرار است قطار حداقل از فاصله هزار تا 1200متري نقش رستم عبور کند. ضمن آنکه عبور قطار از کنار اين اثر تاريخي باعث ميشود که اين منطقه تاريخي بيشتر به گردشگران معرفي شود.
\t
115/
انتهای پیام/