ابه گزارش ميراث آريا (CHTN) مجري ساخت پل ميانگذر درياچه اروميه در بازديد خبرنگاران از اين پل گفت: ساخت اين پل توسط شرکت صدرا و همکاري ياکوپسن نروژ از بهمن 82 آغاز شد و طبق قرارداد اوليه با 50 ميليارد تومان اعتبار و 3 سال زمان بايد به اتمام مي‌رسيد که با متمم يک ساله و اعتبار 5/46 ميليارد تومان مواجه شد.

جواد توکلي با بيان اينکه با بهره‌برداري از اين پل فاصله اروميه به تبريز حدود 120 کيلومتر کوتاهتر مي‌شود، افزود: اين کوتاه شدن مسير باعث کاهش هزينه‌‏هاي ملي به ميزان متوسط سالانه 26 ميليارد تومان خواهد شد که 6/9 ميليارد تومان در زمان تردد، 6/9 ميليارد تومان در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلايندگي محيط زيست، 3/4 ميليارد تومان در ارتقاي سطح ايمني و تردد و کاهش تصادفات با هزينه متوسط 6/4 ميليارد تومان در صرفه‌‏جويي استهلاک خودرو و 8/23 ميليارد تومان نيز کاهش پرداختي بيمه تصادفات صرفه جويي خواهد شد.

وي با بيان اين که کار به صورت EPC ( طراحي، تامين تجهيزات و ساخت) توسط صدرا و همکارش NGI JAKOBSEN انجام شده است، گفت: اين ميان‌‏گذر که قرار بود در ابتدا به صورت يک خط دو بانده احداث شود، پس از مطالعات تکميلي به سه خط عبوري و پنج باند افزايش يافت. اين تغيير خط باعث شد تا هزينه اوليه طرح که 46 ميليارد تومان بود به 5/62 ميليارد تومان و 25 درصد افزايش هزينه معمول پروژه‌‏ها افزايش و در نهايت با لحاظ شدن هزينه‌‏هاي لازم به 120 ميليارد تومان برسد.

مجري طرح شهيد کلانتري درباره تاخير زماني اين پروژه اظهار داشت: قرارداد اوليه اين پل در تاريخ 1/11/81 امضا شد که بايد در تاريخ 30/10/84 کارهاي ساخت اين پل تمام مي‌‏شد اما با توجه به قرارداد متمم که در تاريخ 1/11/84 امضا شد، در نهايت بايد اين پل در تاريخ 31/6/86 تمام مي‌‏شد؛ يعني در حال حاضر عملاً اين پل 10 ماه تاخير داشته است.

توکلي خاطر نشان کرد: کيفيت پل ميانگذر اروميه خيلي بهتر از پروژه‌‏هاي مشابهي است که هم اکنون در کشور در حال انجام است.

در اين نشست علي‌‏اصغر ضميري مسئول اجرايي پروژه ميان‌‏گذر درياچه اروميه با اشاره به سابقه احداث اين پل گفت: در سال 58 کلانتري، مديرکل راه و ترابري استان آذربايجان غربي تصميم گرفت بنا به دلايل سوق‌‏الجيشي مسير بين اروميه تا تبريز را به وسيله ميان‌‏گذر کوتاه کند. به اين جهت از سمت اروميه 12 کيلومتر و ازطرف تبريز 3 کيلومتر خاکريز ايجاد شد و تنها مسير 1500 متري وسط درياچه که داراي عمق بيشتر و شرايط خاص گل و لاي بود باقي ماند؛ به اين جهت براي انتخاب پيمانکاري که بتواند از طريق مناقصه EPC اين قطعه را تمام کند، مناقصه انجام و شرکت صدرا و همکار نروژي آن انتخاب شدند. به اين جهت از بهمن 82 ساخت ميانگذر آغاز شد.

وي تصريح کرد: قرارداد اوليه براي احداث اين ميان‌‏گذر50 ميليارد تومان بود و متمم 46 ميليارد توماني نيز پس از آن به اين قرارداد اضافه شد. قرار بود اين طرح 4 ساله و تا پايان شهريور86 به پايان برسد، بنابراين در حال حاضر ما تنها 10 ماه تاخير داريم نه 20 سال.

ضميري گفت: پس از شروع ساخت اين ميان‌‏گذر، مطالعات مجدد کارشناسان براي گسترش اين ميان‌‏گذر به دو خط عبوري دو طرفه و يک خط عبوري راه‌‏آهن آغاز شد، چرا که تجهيزات موجود در محل کارگاه اين طرح تنها براي اين طرح ايجاد شده‌‏اند و پس از اتمام اين طرح، ايجاد مجدد آن صرفه اقتصادي ندارد؛ بنابرين طرح تعريض خاکريز و مطالعات پنج بانده کردن اين مسير در دست اجرا قرار گرفت./105

انتهای پیام/

کد خبر 1387082519