وي در خصوص بسترهاي جهاني ظهور و اشاعه انقلاب اسلامي گفت: شکلگيري انقلاب به طور جدي متاثر از شرايط تاريخي و ساختاري جنگ سرد است و رابطهاي دوسويه با جامعه ايران و فرهنگ سياسي _ ملي مسلط بر ايران دارد.
پور احمدي اظهار داشت: اين رابطه دوسويه از برخي ويژگيهاي فرهنگ ملي تاثير گرفته و در جهت تغيير اين ساختارها نيز موثر بوده است.
وي با بيان اينکه واژهاي که در ادبيات جنگ سرد براي انقلاب اسلامي تلقي ميکردند فاقد معنا بودن آن است، افزود: از نگاه غرب انقلاب ايران حرکتي عجيب و غيرواقعي بود که اين بيانگر ضعف تئوريپردازي غرب نسبت به انقلاب ايران است و تا به امروز نيز شاهد آن هستيم.
پور احمدي با بيان اينکه انقلاب اسلامي ايران هويت خود را بر اساس مقاومت معرفتشناسانه در برابر جنگ سرد تعريف ميکرد، اظهار داشت: انقلاب اسلامي ساختار دو قطبي نظام بينالملل بود و با جنگ سرد تضاد داشت. اما جنگ سرد به نوعي لازمه انقلاب اسلامي نيز بود و بدون جنگ سرد انقلاب نميتوانست خود را تعريف کند.
وي با بيان اينکه تاثير ابزاري جهاني شدن بر انقلاب اسلامي قطعي و غيرقابل انکار است، تصريح کرد: از جمله اين تاثيرات ميتوان به استفاده حضرت امام از ابزارهاي اطلاعاتي _ ارتباطي در ادامه فرآيند جهاني شدن و تاثير هرچند محدود اقتصادي و سياسي شاه بر جامعه ايران اشاره کرد.
پوراحمدي با تاکيد بر اينکه مباني معرفتشناسي انقلاب اسلامي در قالب دو مؤلفه اسلام ناب محمدي و ضديت با غرب قابل بررسي است، گفت: ضديت با غرب در ذيل مفهوم اسلام ناب محمدي و نه به عنوان يک اصل معرفتشناختي مورد توجه است.
پوراحمدي خاطرنشان کرد: غرب ستيزي اصل بنيادي انقلاب اسلامي از نگاه امام نبود بلکه جزئي از اسلام ناب محمدي بود، چراکه ضديت امام با غرب به دليل کارکرد و ظواهر غرب بود که مانع اسلام ميشد نه صرفاً غرب به عنوان غرب.
وي با تاکيد بر اينکه امام ترديد نداشت که از بين بردن ظواهر تمدن غرب او را در شکلدهي به جامعهاي ساده و فارق از مدرنيته کمک خواهد کرد، تصريح کرد: ضديت با غرب در کنار اسلام ناب محمدي مباني گفتمان جمهوري اسلامي ايران را بعد از تاسيس همچنان از خود متاثر کرده است.
پوراحمدي گفت: جمهوري اسلامي ايران به دليل ساختار معرفتشناختي آن که از انقلاب اسلامي تاثير گرفته است از يک سو نميتواند از فرآيند جهاني شدن اجتناب کند و از سوي ديگر هم نميتواند شاهد زير سوال رفتن مباني خود باشد.
وي با بيان اينکه جهاني شدن موجب شده تا هويتهاي متعارض که امکان جمعکردن آنها در گذشته فراهم نبود امروز در يک جمع واحد متمرکز شوند، گفت: جهاني شدن ديگر مثل دوران مدرنيته اصرار بر فرآيند شکلگيري يک هويت مسلط و واحد را دنبال نميکند، بلکه امکان جمعشدن مباني متضاد فرهنگي را در کنار هم امکانپذير کرده است و ميتوان انتظار داشت هويت اسلامي نيز بتواند در کنار ساير هويتها به حيات خود ادامه دهد./115
انتهای پیام/