وي با اشاره به اينکه فيلمهاي دو بخش مسابقه سينماي ايران و مسابقه فيلمهاي اول و دوم در اين بخش مورد توجه کارشناسان و صاحبنظران سازمانها و ارگانهاي مختلف قرار گرفت، اظهار داشت: هر يک از اين کارشناسان و نماينده سازمانهاي مختلف از ديدگاه کارشناسي خود به بررسي آثار در اين مدت پرداختند.
نماينده معاونت هنرهاي سنتي در داوريهاي بخش تجلي اراده ملي تصريح کرد: نکته قابل تأمل در مورد کارشناسي اين فيلم، بکارگيري از نمادهاي صنايعدستي در اين آثار بيشتر به عنوان ابزاري براي پر کردن صحنهها است.
سماواتي ادامه داد: البته در تعدادي از فيلمها چون پستچي سه بار در نميزند به کارگرداني حسن فتحي و فيلم ترديد به کارگرداني واروژ کريم مسيحي کارکرد صنايعدستي تا حدي ديده ميشود.
وي با بيان اينکه در مرحله نخست نگاه طراح صحنه و لباس ميتواند جدا از نگاه فيلمساز و نويسنده در بکارگيري از عناصر صنايعدستي ارزشمند باشد، گفت: توليدات آينده سينمايي کشور ميتواند با بهرهگيري از نمادهاي صنايعدستي در بطن فيلمنامه و به عنوان يک کاراکتر، همراه باشد.
داور بخش تجلي اراده ملي بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر در ادامه اظهار داشت: اين در حالي است که در توليدات سينمايي امسال صنايعدستي در صورت حضور، به شکل روستايي و بدوي مطرح شده و در يک دوره تاريخي خاص باقي مانده است.
داوود سماواتي يار در ادامه اظهار داشت: هنرهاي سنتي و صنايعدستي با بيش از 300 عنوان ميتواند در قالب امروزي در سينما به گونهاي قرار گيرد که مردم استفاده از آن را از لحاظ فرهنگي، اجتماعي، تاريخي و سياسي به خوبي درک کنند.
اين کارشناس با اشاره به اينکه تأکيد به حضور موثرتر صنايعدستي به دليل کاربردي شدن اين توليدات به شکل يک مد ملي است، افزود: بايد احساس نياز به اين صنعت در سطح زندگي مردم احساس شود.
نماينده معاونت هنرهاي سنتي در اين داوريها خاطرنشان کرد: در مجموع فيلمهاي امسال در فرم و محتوا قابل تحسين هستند و در ساخت آنها در راستاي رسيدن به مديوم سينماي ملي گام برداشته شده است./111
انتهای پیام/