مديرعامل شرکت فناوري اطلاعات معتقد است مهمترين کاري که بايد در سطح شهر دنبال شود، انجام پرداختها از طريق شبکه اينترنت است که در صورت تحقق اين امر مي توان گفت: تقريبا تمام خدمات، الکترونيکي شده است.
سعيد مهديون با اشاره به وظايف نظام بانکي در اين زمينه گفت: اگر بروز خطا عامل عدم توسعه پرداختهاي الکترونيکي است بايد با بهرهمندي از پوشش بيمهاي براي آن چارهانديشي کرد. مهديون بر اين نکته تاکيد کرد که براي آغاز تحول در پرداخت الکترونيکي همه زير ساختها به طور صددرصد آماده است که در ادامه با توسعه کاربردها، توسعه زيرساختها را هم ميتوان ادامه داد.
او با تاکيد بر اينکه همه دستگاهها موظف هستند براي توسعه اين نوع کاربردها تعامل خود را با بانکها بيشتر کنند، رقم بودجههاي اختصاص يافته به موضوع فناوري اطلاعات را مناسب دانست که به دليل کم اهميت دانستن آن از سوي دستگاههاي اجرايي موجب شده تا ارائه خدمات الکترونيکي در اولويت دوم و سوم قرار گيرد.
مديرعامل شرکت فنآوري اطلاعات از شهرداري تهران خواست تا مانع توسعه خدمات الکترونيکي نشود و براي قدم اول اقدامات جنبي را کم کند.
مهديون با بيان اينکه عدم همکاري شهرداري تهران موجب شد تا پروژه سايت شيرينگ که ميتوانست به توسعه خدمات الکترونيکي کمک کند چندين سال به تاخير افتد، توسعه شبکه فيبرنوري را مورد اشاره قرار داد و گفت: مدتهاست هم بخش دولتي و هم بخش خصوصي منتظر دريافت مجوز از شهرداري هستند.
وي ادامه داد: توسعه پارکهاي فناوري اطلاعات اعتقاد دارد شهروندان نياز به آموزشهاي تخصصي ندارند بلکه ميتوان از طريق رسانههاي عمومي اطلاعات کابري مفيدي را در اختيار مردم قرار داد.
علي اکبر جلالي، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس فنآوري اطلاعات هم معتقد است نخستين قدم براي جلوگيري از رفت و آمدهاي غير ضروري شهروندان به شهرداريها و سازمانهاي مرتبط با شهرداري تهران مکانيزه و به خط کردن خدمات مختلف شهرداري است.
جلالي توسعه شهروند الکترونيک را از طريق برگزاري کلاسها، دورهها و سمينارهاي آموزشي امکانپذير ميداند، آنجا که شهرداري بايد براي مردم دورههاي آموزشي پرداختهاي الکترونيک را در نواحي شهرداريها و فرهنگسراها برگزار کند.
او توضيح داد: بر اساس محاسبات بانک مرکزي پرداخت هر قبض آب، برق، گاز و تلفن در صورت مراجعه به بانک حدود 450 تومان براي آن بانک هزينه دارد که چنانچه از طريق اينترنت صورت گيرد، تنها 8 ريال هزينه دارد.
جلالي از شهرداري ميخواهد تا با پرداخت تسهيلات به محيطهاي کسب و کاري که خدمات فروش آن لاين ارائه ميکنند، اين امکان را فراهم کند تا مردم قبل از مراجعه به دهءها مغازه محل دقيق خريد خود را در منزل شناسايي کرده و تنها با يک بار مراجعه به کالاي مورد نظر دسترسي پيدا کنند.
او اضافه کرد: شهرداري تهران ميتواند در اين باره بخشي يا تمام هزينههاي شرکت و ايمکس شبکه بي سيم اينترنتي را پرداخت کند و از انها بخواهد تا خدمات الکترونيکي مورد نياز شهروندان را به طور رايگان در اختيار آنها قرار دهد.
جلالي تاکيد کرد: توسعه اين گونه روشها قطعا با هزينههاي کمتري امکانپذير بوده و شهرداري ميتواند به جاي پرداخت هزينههاي گزاف براي کنترل ترافيک و رفع آلودگي هوا، آن گونه اعتبارات را به اين سمت سوق دهد.
انتهای پیام/