سيد عليرضا قهاري در ادامه خاطرنشان کرد: براساس بررسيهاي انجام شده، آلودگي هوا و نيز وجود آلايندههاي موجود در اطراف اصفهان در درازمدت، تأثيرات شيميايي بسياري روي سازههاي مختلف به ويژه بناهاي تاريخي خواهد گذاشت.
عضو کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران با اشاره به اين که آلودگي هواي ناشي از ترافيک شهر اصفهان و نيز آلايندههاي موجود در اطراف آن، در ابتدا بر روي نما و در دراز مدت بر داخل و بافت بدنه بناهاي تاريخي اثرات شيميايي وارد ميکند اظهار داشت: به نظر ميرسد با انتخاب اشتباه اصفهان به عنوان يک شهر صنعتي در سالهاي پيش از انقلاب و ايجاد کارخانجاتي مانند ذوب آهن و ساير صنايع آلاينده در اطراف اين شهر تاريخي از آن زمان هواي اصفهان به صورت مستمر دچار آلودگي شد .
عضو هيأت رئيسه انجمن صنفي انبوه سازان مسکن اضافه کرد: اين درحالي است که کارشناسان هنوز ميزان تخريب ناشي از آلودگيهاي شهري و صنعتي را روي بناهاي تاريخي شهر اصفهان به صورت دقيق تعيين نکرده اند.
عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان ايران ادامه داد: براين اساس ميتوان حداقل از صدور مجوزهاي جديد براي ايجاد صنايع آلاينده در اطراف شهر اصفهان جلوگيري کرد و يا همانند کشورهايي مانند آمريکا چين، ژاپن و روسيه ميتوان در کارخانجات صنعتي موجود در حوالي شهرها فيلترينگ را نهادينه کرد.
اين کارشناسي ارشد معماري در پايان تأکيد کرد: از سوي ديگر اگرچه نميتوان توليد اتومبيل را متوقف کرد اما ميتوان استفاده از خودروهاي شخصي را با قاعده و نظاممند هدايت کرد./118
انتهای پیام/