با آنکه دستگاه‌هاي قانون‌گذار و مجري بر رعايت نرخ‌هاي مصوب کرايه تاکسي تاکيد دارند و مدام از جديت براي رعايت قانون در کرايه تاکسي سخن مي‌گويند اما همچنان بسياري از تاکسي‌هاي شهر تهران اعم از خطي و گردشگي و خصوصي از روزهاي ابتداي سال نرخ‌هاي دلخواه خود را دريافت مي‌کنند.

اين نرخ‌ها که مبناي مرجع مشخصي ندارد در روزها و ساعت‌هاي مختلف نيز متغير بوده و هر روز صداي اعتراضات مردم از نبود نظارت کافي و موثر و موثر بر فعاليت‌ اين تاکسي‌ها و نرخ‌هاي دريافتي آنها را بلندتر مي‌کند.

طي روزهاي اخير و با بارش رگبارهاي بهاري در شهر که انگار با تاکسي ها هماهنگ کرده‌اند که در ساعات پيک ترافيک تهران ببارند، بهانه‌اي دست گروهي از رانندگان تاکسي داده تا با افزايش بي دليل نرخ‌ کرايه خود و سوار کردن مسافران به طور درستي بيش از پيش بارش باران را شکر بگويند.

بارش باران و تگرگ که بعضا آب گرفتگي معابر و ترافيک را در شهر نيز به دنبال دارد بهانه رانندگان تاکسي براي افزايش کرايه است به طوري که در اين ساعات نرخ هاي 400 و 500 توماني تاکسي تا يکهزار و 500 تومان نيز دريافت مي‌شود.

براي مثال برخي رانندگان تاکسي خط ميدان ونک- ميدان توحيد کرايه 450 توماني اين مسير را در ساعات بارش باران روزهاي اخير هزار و 100 تومان دريافت کردند که اعتراض‌هاي مکرر مسافران نيز بي‌تاثير بوده است.

شهرونداني که صبح و عصر براي رفتن به محل کسب و کار و تحصيل از تاکسي‌هاي گردشي و خطي استفاده مي‌کنند همه ساله در روزهاي ابتدايي سال شاهد افزايش نرخ کرايه فراتر از مصوباتي دستگاه‌هاي قانون‌گذار بوده‌اند که به عقيده آنها اين افزايش نرخ تبديل به عادت شده است.

محمد علي معصومي يکي از مسافران هميشگي تاکسي با اشاره به داستان افزايش نرخ بنزين در سال‌هاي گذشته که بهانه رانندگان براي افزايش نرخ کرايه بود مي‌گويد: در يکي دو سال اخير که نرخ بنزين ثابت بوده بهانه‌هاي جديدي براي تاکسي‌ها پيدا شده تا نرخ‌هاي خود را افزايش دهند.

وي تاکيد کرد: برخي رانندگان به افزايش ترافيک، تورم، گراني کالاها و لوازم خودرو اشاره مي‌کنند و با وجود ثابت ماندن قيمت بنزين طبق عادت‌هاي خود را افزايش مي‌دهند.

زهرا سادات رضوي از ديگر شهروندان تهراني نيز به راضي نبودن رانندگان تاکسي از نرخ‌هاي تصويبي براي آنها اشاره مي‌کند و معتقد است نرخ‌هايي که براي رانندگان تاکسي تعيين مي‌شود به زعم آنها کفاف مخارجشان را نداده و به همين دليل و بنا به عادت هميشگي نرخ‌ کرايه را مطابق ميل خود دريافت مي‌کنند.

چند سالي است شهرداري تهران اقدام به ارايه مجوز براي فعاليت تاکسي‌هاي خصوصي در شهر که اگر از قانوني نبودن فعاليت اين شرکت‌ها در ماه‌هاي اوليه فعاليت به دليل نبود مصوبه شوراي شهر تهران بگذريم، نبود نظارت کافي برلي تاکسي‌هاي تحت پوشش اين شرکت‌ها موجب شده تا امسال تاکسي‌هاي سبز خصوصي تهران پيشتاز در افزايش کرايه‌ها باشند.

اعضاي شوراي تهران سال گذشته به دفعات نسبت به چگونگي فعاليت شرکت‌هاي خصوصي تاکسي اعتراض کردند و حمزه شکيب، عضو شوراي شهر تهران در يکي از جلسات شورا گفت: اين درست نيست که شرکت‌هاي خصوصي فقط شارژ ماهانه از تاکسي ها بگيرند و هيچ کاري به فعاليت‌هاي آنها نداشته باشند.

وي با تاکيد بر اينکه شرکت‌هاي خصوصي تاکسيراني مسئوليتي براي خود مبني بر نظارت بر تاکسي‌هاي خصوصي نمي‌بينند خواستار آن شد شهرداري نظارت دو چنداني بر تاکسي‌هاي خصوصي داشته باشد.

در روزهاي ابتدايي سال 88 تاکسي‌هاي سبز رنگ خصوصي که شمار آنها هر روز زيادتر شده و اکنون از مرز 30 هزار تاکسي گذشته است از آنجا که نظارتي بر آنها نيست و نرخ کرايه، مربوط به تاکسي‌هاي سبز رنگ و خصوصي دانست.

مهندس حسين هاشمي با اشاره به اينکه متاسفانه گوش شنوايي در شورا، شهرداري و تاکسيراني تهارن نيست، افزود: مديريت ضعيف تاکسيراني تهران منجر به افزايش خودسرانه نرخ کرايه‌ها شده و هيچ مکانيزم نظارت و شکايت صحيحي نيز در اين خصوص وجود ندارد.

وي تاکيد کرد که بيشترين تخلفات تاکسي‌ها به دليل بي مبالاتي مديران شرکت‌هاي خصوصي است که بيشتر به دنبال پر کردن جيب خود هستند تا ارائه خدمات به مردم!

مسئولان سازمان تاکسيراني تهران مدعي هستند نظارت نظارت مستمر بر تاکسي‌هاي شهر داشته و ناظران آنها در شهر با لباس و خودروي مشخص به برخورد با تخلفات مي پردازند.

به گفته حسين تيموري کرماني، مديرعامل تاکسيراني تهران در سال گذشته نزديک به يکهزار پرونده تخلف رانندگان تاکسي نيز تشکيل شده که به طرق مختلف با آنها برخورد شده است اما در عمل آنچه در شهر مشاهده مي‌شود نبود ناظر بر تاکسي ها و عدم صحت ادعاي مسئولان تاکسيراني دارد.

اين مساله حتي مورد اعتراض اعضاي شوراي تهران نيز واقع شد و حسن بياديف نايب رئيس شوراي شهر تهران در اين باره گفت: سالانه 5/4 ميليارد تومان اعتبار براي نظارت بر تاکسي‌ها پيش‌بيني مي‌شود، اما معلوم نيست اين نظارت کجاست و اين پول چه مي‌شود؟

نايب رئيس شوراي شهر تهران تاکيد کرد: اعلام نرخ‌هاي غير معمول دريافت شده از سوي رانندگان تاکسي که در رسانه‌ها هم آمده، افکار مردم را مخدوش مي‌کند و شهرداري بايد در اين زمينه پاسخگو باشد.

نايب رئيس شوراي شهر تهران همچنين خاطرنشان کرد که مشخص نيست تاکسيراني چند ناظر دارد و چه پرسنلي براي آنها کار مي‌کند و اصلا عملکرد آنها چه بوده است؟

اعضاي شوراي شهر تهران در جلسات پاياني خود در سال گذشته نرخ کرايه تاکسي‌هاي خطوط مختلف شهر تهران را تصويب کردند که در اين مصوبه تاکيد شد نرخ‌ها از 15 فروردين ماه جاري قابل اجرا بوده و حتما بايد برچسب اين نرخ بر روي شيشه جلوي تاکسي‌ها نصب شود.

اما رانندگان تاکسي به توجه به اين مصوبه پيش از آغاز سال 88 نسبت به افزايش خودسرانه کرايه تاکسي‌ها اقدام کرده و از سويي با نصب نکرن برچسب قيمت‌ها بر روي شيشه اعتراض خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران را نيز موجب شدند.

دانشجو با بيان اينکه تاکسي‌ها با افزايش زود هنگام و خودسرانه کرايه تاکسي مصوبات شوراي شهر را زير سوال برده‌اند گفت: ازسويي با نصب نشدن برچسب امکان تخلف بيشتري براي تاکسي‌ها فراهم شده که شهرداري بايد پيگيري کند.

بر اساس مصوبه شوراي شهر تهران نرخ کرايه تاکسي‌ها در سال 88 در مجموع 5/12 درصد افزايش دارد و به صورت جزئي‌تر نرخ کرايه تاکسي‌هاي خطوط 15 درصد، تاکسي تاکسي‌هاي گردشي 11 درصد، تاکسي‌هاي فرودگاه 12 درصد، تاکسي‌هاي تلفني و ون 12 درصد و تاکسي‌هاي راه‌اهن و ترمينال نيز 13 درصد افزايش دارند.

دانشجو در اين باره تصريح کرد: بسياري از تاکسي‌ها قبل از توزيع و نصب برچسب‌ها، نرخ‌هاي جديد را اعمال کرده‌اند که خلاف قانون است و بايد برخورد شود.

در ميان بي ثباتي نرخ کرايه ميان تاکسي‌هاي گردشي خطي و خصوصي، تاکسي‌هاي ون همچنان به دريافت کرايه‌هاي بالا از شهروندان ادامه مي‌دهند و آنها نيز براي آنکه از غافله افزايش کرايه‌ها عقب نمانند در روزهاي اخير نرخ‌هاي خود را افزايش داده‌اند.

به عنوان مثال چند روزي است نرخ‌ ون‌هاي خطي مسير انقلاب- کرج از هزار تومان به 1200 تومان و ونک – کرج از 1100 به 1300 تومان افزايش يافته است.

در ساير خطوط نظير سيدخندان به انقلاب، هفت تير- نوبنياد و فاطمي- صادقيه نيز کرايه‌ها حداقل 100 تومان افزايش يافته است.

برخي از اين تاکسي‌ها که به نوعي نرخ هاي مصوب خود را مي‌گيرند بر روي کاغذي در شيشه جلو خود نوشته‌اند: نرخ‌هاي مقطوع است همه چيز افزايش يافته، لطفا چانه نزنيد!

مديرعامل سازمان تاکسيراني شهر تهران نيز در قبال اعتراضات اعضاي شوراي شهر و ادعاهاي مسئولان وزارت کشور در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار شهري ايرنا تاکيد کرد در روزهاي ابتداي سال 88 نظارت‌ها بر فعاليت تاکسيرانان و نرخ‌هاي دريافتي دو چندان شده است.

حسين تيموري کرماني با بيان اينکه 600 ناظر موظف بر فعاليت تاکسيرانان شهر تهران نظارت دارند گفت: علاوه بر اين حدود 3700 عضو شوراياري‌هاي شهر تهران نيز به نظارت بر فعاليت تاکسيرانان پرداخته و گزارش شکايت‌هاي مردمي را منتقل مي‌کنند.

وي تعداد خودروهاي ناظران تاکسيراني شهر تهران را 70 دستگاه اعلام کرد و اظهار داشت: اين در شرايطي است که حدود 95 هزار دستگاه تاکسي خطي، گردشي، خصوصي و ون در شهر تهران در حال فعاليت هستند.

وي در پاسخ به اينکه اين ميزان نظارت براي تاکسي‌هاي شهر تهران تاکسي است افزود: در هيچ کجاي دنيا اين گونه نيست که براي يک تاکسي يک ناظر وجود داشته باشد و بر اساس گزارش‌هاي محلي و مردمي نسبت به برخورد با متخلفان اقدام مي‌شود.

مديرعامل سازمان نظارت بر تاکسيراني شهر تهارن با بيان اينکه ميزان برخورد با تخلفات رانندگان تاکسي نسبت به گذشته 15 برابر شده است خاطرنشان کرد: هم اکنون سامانه دريافت شکايت‌هاي مردمي نيز در تاکسيراني راه‌اندازي شده که به ثبت، پيگيري و پاسخ‌دهي به شکايات مردمي مي‌پردازد.

تيموري در خصوص اعتراض برخي اعضاي شوراي شهر مبني بر نصب نشدن برچسب نرخ کرايه‌ها بر روي شيشه تاکسي‌ها گفت: با توجه به تعداد بالاي تاکسي در شهر تهران نصب اين برچسب‌ها زمان بر است و اميدواريم تايکماه آينده تمامي برچسب‌ها نصب شود./100


انتهای پیام/

کد خبر 1388012521