مهندس خشاييپور ضمن تاکيد بر ابين موضوع که احداث خطوط ويژه موتور سيکلت منجر به حرکت گروهي موتور سواران با سرعت بالا خواهد شد، افزود: اين مسئله موجب کاهش ايمني گذر عرضي عابران پياده و همچنين وسايل نقليه و موتورسواران در تقاطعها خواهد شد. علاوه بر اين ايجاد خطوط ويژه موتور باعث کاهش هر چه بيشتر ظرفيت معبر، اختلال در تردد وسايل نقليه و همچنين افزايش استقبال از اين وسيله نقليه خواهد شد.
معاون مطالعات و برنامهريزي سازمان حمل و نقل و ترافيک خاطرنشان کرد: در حالي که طبق مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران، تا افق سال 1390 لازم است سهم سفرهاي حمل و نقل عمومي به 75 درصد افزايش و سهم استفاده از موتور سيکلت از هفت درصد وضع موجود به سه درصد کاهش يابد، اين موضوع در آيندهاي نزديک افزايش بيشتر سهم استفاده از موتور را به دنبال خواهد داشت.
وي احداث خط ويژه موتور سيکلت را قابل توجيه کارشناسي ندانست و افزود: تقويت هر چه بيشتر سيستم هاي حمل و نقل عمومي در دسترس، قابل اطمينان و ايمن را ميتوان به عنوان کليد حل مشکل ترافيک و به تبع ان کاهش سهم استفاده از موتور سيکلت ذکر کرد.
وي ضمن اشاره به برگزاري نهمين کنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيک ايران به عنوان جايگاهي جهت تبادل نظر متخصصان و اساتيد در راستاي حل معضلات اين چنين، خاطرنشان کرد: وضعيت موتور سواران در کشور ما به نقطه بحران رسيده و با اعمال قانون، جديت بيشتر در رعايت موارد ايمني و استفاده از تجربيات متخصصان حمل و نقل و ترافيک ميتوان بسياري از اين گونه معضلات را بر طرف کرد.
او ضمن خبر دادن از بررسي ايجاد خط ويژه موتور سيکلت در تهرانف با اين طرح مخالفت کرد ابهام جديدي را رقم زد. عجيب به نظر مي رسد که وقتي شهرداري اين طرح را غير کارشناسي مي داند چرا در پي بررسي آن است.
نکته ديژر اينکه منطقه 22 تهران که پاکترين منطقه از وجود آلايندههاي زيست محيطي است با تهديد احداث خط ويژه موتور سيکلت روبرو شده است. طبق اين طرح که به گفته علي فاطمي طراح اين پروژه به طور رسمي با امضاي محمد رويانيان رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي به شهرداري تهران اعلام شده است، خط ويژه موتور سيکلت از شهرک دهکده المپيک آغاز شده و پس از عبور از ميدان المپيک و بلوار دهکده، ورزشگاه آزادي را دور ميزند. پليس با افزايش و شدت گرفتن تخلفات موتور سيکلت سواران اين طرح را بهشهرداري اعلام کرده استبا اين اميد که پس از اجراي آزمايشي آن در منطقه 22 در تمامي مناطق پايتخت خط ويژه موتور سيکلت داشته باشيم.
اين پيشنهاد به دلايل مختلف از سوي شهرداري تهران رد شد چون مسئولان سازمان ترافيک معتقدند اين کار نه تنها مشکلي را حل نمي کند بلکه دردسرهاي ترافيکي را شدت ميدهد طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافيک بايد سفرهاي شخصي 25 درصدي کاهش و سفرهاي عمومي 75 درصدي افزايش يابد. در حال حاضر سهم موتور سيکلت در سفرهاي درون شهري 7 درصد است که در چشمانداز طرح جامع بايد اين سهم به سه درصد برسد. بنابراين شهرداري تهران نتيجه گرفتاحداث خط ويژه موتور سيکلت ايجاد تسهيلاتي خاص براي موتورسيکلت سواران است که به طور قطع باعث ميشود افراد بيشتري به موتور سيکلت روي بياورند که طرح جامع حمل و نقل و ترافيک اين موضوع را نفي ميکند البته سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران دلايل ديگري هم براي مخالفت با اين طرح اعلام کرد که يکي از انها يجاد خطر براي عبور عرضي عابران پياده از سوارو است. در شرايط فعلي عبور شهورندان از عرض سوارهرو دشوار است و با احداث اين خط ويژه دشواري رد شدن از خيابان به يک دردسر برگ تبديل ميشود.
نه تنها شهرداري تهران بلکه سازمان حفظ محيط زيست هم دل خوشي از اين طرح ندارد. حسن اصليان، معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست عقيده دارد، اگر قرار است چنين طرحي اجرا شود بهتر است به دوچرخه اختصاص داده شود نه موتور سيکلت. او ميگويد اگر منطقه 22 تهران آلوده شود ديگر دوچرخه سواري در ان فايدهاي ندارد.
آن طور که مشخص است نبايد سياست هاي کنترلي ترافيک به افزايش خطرات و آلودگي هوا منجر شود. ترافيک شهر تهران روز به روز بي نظم تر مي شود و در اين بي انضباطي موتور سيکلتها نمفش پررنگي را بازي ميکنند شايد پليس قصد دارد با جدا گکردن موتور سيکلت ها از خودروها اين اتفاقات را از ميان ببرد ولي با فرهنگسازي و آموزش مي توان راحتتر به اين هدف رسيد. پس از گذشت دهها سالف هنوز در اينران اموزشگاه موتور سيکلت وجود ندارد و موتورسواران قبل از دريافت گواهينامه هيچگونه اموزش رسمياي نمي بينندو به نظر مي رسد اگر توان پليس در اين زمينه صرف شود تحولي اساسي در زمينه آمد و شد و موتور سيکلتها به ويژه در پايتخت رخ مي دهد.
انتهای پیام/