وي تاکيد کرد:در منطقه بندي هاي جهاني صورت گرفته در کشورهاي خاور ميانه و شمال آفريقا از سال 1987 تا 1995 تصادفات رشد صعودي داشته است.
پورمعلم گفت:يعني ميان 13 کشوري که در اين منطقه قرار دارد حدود 68 درصد تغييرات را در اين سال ها شاهد بوده ايم.
وي با اشاره به اينکه آمار تصادفات در ايران رتبه اول را به خود اختصاص نمي دهد گفت:شاخص کشته به 100 هزاروسيله نقليه در ايران در رتبه 10 قرار دارد و کشته به 100 هزار نفر در سال 2005 ايران در رتبه 8 قرار گرفته است اين در حالي است که شاخص کشته به 100 هزار نفر در سال 2004 بيشترين آمار را به خود اختصاص داده است.
معاون وزير راه و ترابري ادامه داد:در سال 84 پژوهشکده حمل و نقل مطالعاتي را انجام داد که بر اساس آن 9 هزار و 500 ميليارد تومان هزينه ناشي از تلفات ناشي از تصادفات رانندگي است که برابر 7 درصد توليد ناحالص ملي در ايران است.
پور معلم با اشاره به هزينه هاي تصادفات تاکيد کرد:هزينه هاي اداري 4/14 درصد،هزينه هاي تربيتي 25 درصد،درمان و اورژانس36/1 درصد و اختلال در جامعه 56/6درصد در کشور بوده است.
وي اظهار داشت: با بررسي آمار موجود، تعداد متوفيان در يک برهه زماني روند صعودي داشته است و با تحقيقات صورت گرفته مشخص شد که محل فوت متوفيان 51 در صد در محل حادثه رانندگي،10 در صد در حين انتقال،7 در صد در بيمارستان است که اين آمار نشان مي دهد براي احتساب تلفات ناشي از تصادفات 3 گزينه مورد توجه قرار گرفته است.
وي ادامه داد:با بررسي هاي انجام شده در عوامل مقصر در تصادفات، وانت و نيسان 10 درصد،عابر 7 درصد و وسايل نقليه مسافربري 4 در صد مقصر بوده اند./105
انتهای پیام/