وي افزود: دولت تصميمات متعددي را براي حل اين مشکل اتخاذکرده است. همانطور که مي دانيد تهران مرکز خطوط مواصلاتي شرق به غرب و همچنين شمال به جنوب کشور است و بسياري از مشکلات موجود در خصوص بحث ترافيک در سطح استان تهران مربوط به جابجايي و حمل و نقل عبوري از اين استان است.
احمدي نژاد با اشاره به اينکه بسياري از زيرساخت هاي ايجاد شده در بحث امکانات متعلق به 50 سال گذشته است گفت: تهران نيازمند کمربندي جديدي براي عبور و مرور ترافيک از اين استان است. چرا که کمربندي آزادگان ديگر ظرفيت بيشتري را براي ترافيک ندارد و ما حتي در اتوبان هاي بين تهران و کرج نيز با مشکلات زيادي روبرو هستيم.
رئيس جمهور اضافه کرد: ما نيازمند يک کمربند اساسي براي شهر تهران هستيم تا ترافيک عبوري از سطح استان تهران قبل از ورود به مراکز جمعيتي از اين استان عبور کند که طرح ايجاد اين کمربندي در جلسه هيئت دولت به تصويب رسيده است.
احمدي نژاد با اشاره به ضرورت توجه به خطوط مواصلاتي بين تهران و ساير شهرستان هاي اين استان گفت: طرح مطالعه ايجاد خطوط ريلي بين شهر تهران و ساير شهرها از جمله کرج، ورامين و دماوند، در دور اول سفرها به تصويب رسيد که در جلسه هيئت دولت در پايان سفرهاي استاني اجرا شدن آن ها نيز به تصويب هيئت وزيران رسيد.
وي افزود: اميدواريم طرح مربوط به بزرگراه همت نيز هر چه زودتر اجرايي شود.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه براي شهر کرج نيز نيازمند خطوط ارتباطي شهري مناسب هستيم ، گفت: قطار شهري شهرستان کرج هم اکنون در حال پيشرفت است ولي بايد به سرعت پيشرفت آن اضافه شود تا بتواند به پاي رشد نياز حمل و نقل اين شهرستان برسد.
احمدي نژاد با اشاره به فعاليت شبکه قطار شهري و متروي تهران گفت: ما بايد در خصوص توسعه حمل و نقل به بحث حمل و نقل عمومي توجه بيشتري کنيم. حمل و نقل عمومي به سه بخش تقسيم مي شود که يکي از اين بخش ها بخش حمل و نقل ريلي است.
وي افزود: هم اکنون شبکه مترو به خوبي در حال فعاليت است و دولت نيز طي چهار سال گذشته 7/4 برابر کمک هاي قبلي دولت ها به مترو کمک کرده است.
رييس جمهور با اشاره به اينکه طي 20 سال گذشته فعاليت هاي زيادي در خصوص ايجاد شبکه بزرگراهي در تهران انجام شده است گفت: سرعت رشد نياز مردم به حمل و نقل سريع تر از ايجاد اين شبکه هاي حمل و نقل است از اين رو ما نياز به روش هاي ديگري براي تامين خطوط ارتباطي مناسب داريم.
احمدي نژاد گفت: مي توان با استفاده از قطارهاي سبک در زمان کمتري اين نياز را برآورده کرد. اميدواريم دو خط اين قطارها که در شوراي عالي ترافيک به تصويب رسيده است، اجرا شود و برخي از مانع تراشي ها سبب نشود تا مردم تهران از خدمت ديگري محروم شوند.
وي افزود: مي توان طي سه سال آينده بخش عمده اي از مشکلات جابجايي شهر تهران را با استفاده از قطار سبک و فناوري هاي نوين حل کرد.
رييس جمهور ادامه داد: بخش ديگري از حمل و نقل عمومي، اتوبوس و شبکه اتوبوسراني است هم اکنون سه هزار و 900 اتوبوس در سطح شهر فعاليت دارند و به زودي 2 هزار اتوبوس ديگر نيز اضافه خواهدشد.
احمدي نژاد گفت: امروزه در دنيا با استفاده از مديريت صحيح جابجايي مي توان هزار مسافر را در طول روز با اتوبوس جابجا کرد و اگر مسير صحيح و باز فراهم شود اين تعداد مي تواند به 1500 نفر افزايش پيدا کند.
وي افزود: ما مي توانيم با مديريت درست روزانه 800 نفر را با استفاده از اتوبوس ها جابجايي کنيم که در اين صورت بسياري از مشکلات موجوددر بخش جابجايي شهري حل مي شود.
رييس جمهور با اشاره به اينکه تاکسي ها ، آژانس ها ، ون ها و... بخش ديگري از سيستم حمل و نقل تهران را تشکيل مي دهند گفت: تعداد تاکسي هاي شهر تهران و ماشين هايي که قرار است وارد سيستم حمل و نقل شهري شوند ، بسيار زياد است اما برخي از مشکلات اجرايي سبب شده است تا هم رانندگان تاکسي در زحمت باشند و هم مردم دچار مشکل شوند.
احمدي نژاد گفت: بايد با استفاده از يک برنامه صحيح نحوه استفاده از تاکسي ها را سازمان داد تا حداکثر استفاده از ظرفيت اين شبکه حمل و نقلي فراهم شود.
وي با اشاره به اينکه توسعه خدمات زيرساختي در زمينه دولت الکترونيک بخش ديگري از بحث خدمت رساني به مردم است گفت: عده اي تصور مي کردند اگر اين امکانات تکميل شود و انسان بتواند با استفاده از ارتباطات خود تمام کارهاي لازم را انجام دهد، ديگر خبري از حمل و نقل نخواهد بود.
رييس جمهور اضافه کرد: گرچه بحث توسعه دولت الکترونيک همواره در دستور کار بوده است اما تجربه نشان د اده است که با توسعه دولت الکترونيک جابجايي ها کم نمي شود چرا که انسان موجودي اجتماعي است و همواره نياز به حضور در جامعه دارد.
احمدي نژاد تصريح کرد: بحث توسعه حمل و نقل کشور بايد به سرعت ادامه پيدا کند و دولت بايد در بسياري از مشکلات و حوزه هاي مديريتي بحث مربوط به خدمات شهري وارد شود./100
انتهای پیام/