عشرت شايق درادامه خاطرنشان کرد: گويا براي نخستين بار آينه در تزئين ديوان خانه شاه طهماسب صفوي در قزوين به کار گرفته شده است.
وي با اشاره به اينکه هنر آينه کاري يکي از رشتههاي هنر تزئيني ايران در داخل بناها و از ابتکارات ويژه هنرمندان ايراني به شمار ميآيد اظهار داشت: آب و آينه همواره نزد ايرانيان به صورت دو نماد پاکي، روشنايي، بخت، راستگويي و صفا شمرده شده و شايد به کار گرفتن آينه به عنوان يکي از آرايههاي بنا با اين امر بيارتباط نباشد.
وي با اشاره به اينکه در طول قرن سيزدهم قمري مصادف با 19 ميلادي آينه کاري به تدريج رونق گرفت اظهارداشت:در اين دوره آثار بي نظير و زيبايي مانند تالار آينه کاخ گلستان، تالارها و اتاقهاي شمسالعماره پديد آمد. ./118
انتهای پیام/