وي با بيان اين که خط سه متروي شهر تهران بدون بودجه دولت و تنها با بودجههاي نقدي و غيرنقدي شهرداري کلنگزني شد، افزود: اين پروژه طي سه سال انجام ميشود و اگر در هر منطقه تهران پنج ايستگاه مترو ساخته شود، مشکل مترو برطرف خواهد شد.
هاشمي اظهار اميدواري کرد: با اختصاص بودجههاي نقدي دولت و شهرداري ظرف پنج تا 10 سال آينده موضوع مترو پايتخت تکميل شود.
مدير عامل شرکت متروي تهران درادامهبا بيان اين که مترو آن قدر مزايا دارد که امکان ندارد کلانشهرهاي جهان را بدون اين سيستم تصور کنيد، افزود: ما تاخير 30 تا 40 ساله در ساخت مترو داريم اگر اين کارها انجام نشود، نميتوانيم لايحه هدفمند کردن يارانهها را هم اجرا کنيم.
هاشمي با اشاره به قانون هدفمند کردن يارانهها، اظهار کرد: هدفمند کردن يارانه به صورت جدي از طرف دولت مطرح شد و مجلس هم اکثر بندهاي اين قانون را به تصويب رساند و مابقي هم به زودي تصويب خواهد شد که پس از آن وارد بحث بسيار پيچيده و خطرناک در رابطه با هدفمند کردن يارانهها ميشويم.
وي ادامه داد: بخش مهم هدفمند کردن يارانهها مربوط به بحث انرژي و سوخت است، به طوري که تقريبا يکهزار ميليارد تومان مربوط به موضوع يارانههاست که 95 درصد از آن به يارانه انرژي مربوط ميشود و بيش از 60 درصد از اين يارانه هم مربوط به بخش حمل و نقل و بخش عمده آن مربوط به حمل و نقل در کلانشهرهاست.
مدير عامل متروي تهران ادامه داد: روزانه بيش از 15 ميليون ليتر سوخت صرف حمل و نقل عمومي ميشود که اگر سوخت قيمت واقعي خود را پيدا کند، تنش بسيار زيادي به وسايل حمل و نقل غيرعمومي و خصوصي مثل تاکسيهاي مشارکتي، ونها و حتي مينيبوسها و همچنين حمل و نقل عمومي مانند حمل و نقل ريلي و اتوبوسراني وارد خواهد شد، لذا بايد زودتر از آن که بحث هدفمند کردن يارانهها تصويب شود، توسعه حمل و نقل عمومي صورت گيرد.
وي در ادامه با اشاره به قانون مصوب سال 54 اظهار کرد: طبق قانون حمل و نقل عمومي مصوب مجلس در سال 54، حمل و نقل عمومي بايد توسط ريل انجام شود که بر اين اساس شهرداري تهران اجازه ميدهد، يک شرکت بهرهبردار اين موضوع را انجام داده و دولت بودجه آن را بپردازد. همچنين در بندهاي قانون به موضوع مترو توجه ويژهاي شده است و طبق آن مجلس به قانون حمايت سامانه حمل و نقل ريلي اشاره جدي داشته و عنوان کرده که شهرداريها مسوول افتتاح مترو هستند و دولت موظف به پرداخت اعتبارات است.
هاشمي ادامه داد: همچنين طبق قانون توسعه حمل و نقل عمومي در شهرها، تصويب شده که سالانه چهار هزار ميليارد تومان براي حمل و نقل عمومي شهري و شش هزار ميليارد تومان در حوزه حمل و نقل عمومي برونشهري اعتبار اختصاص داده شود و حتي عنوان شده که بودجههاي اين موضوع 100 درصد تخصيص يافته تلقي ميشود.
وي با تاکيد بر اين که آن قدر اين قوانين به صورت محکم در مجلس تصويب شده است که نميتوان از آن شانه خالي کرد، افزود: طبق قانون در تهران بايد 30 درصد از حمل و نقل عمومي به صورت ريلي باشد که اين سهم براي ساير کلانشهرها، 10 درصد است که اگر زيرساختهاي تعيين شده در قانون طي چند سال گذشته به دولت ابلاغ شده، اجرا نشود، مسلما بحث هدفمند کردن يارانهها، موضوع حمل و نقل ريلي را با چالشهاي بيشتري مواجه خواهد کرد که تحمل آن از سوي مردم غيرممکن ميشود.
مدير عامل متروي تهران تصريح کرد: بحث مديريت مترو در تهران، بحث محسن هاشمي، قاليباف و دعواي شهرداري و دولت نيست، چراکه شرکت مترو طبق قانون، مجري است و پيمانکار شهرداري و دولت هم نيست.
وي اظهار کرد: بر اساس اين قانون، تنها مجري مترو، شرکت راهآهن ريلي تهران و حومه است. اگر صحبتي از طرف من در حمايت از مترو ميشود مبنايش قانون است، چون اگر پيگيري نکنيم، بايد پاسخگو باشيم و جايگاه شرکت مترو يک جايگاه کاملا انحصاري است که از سوي قانون انتخاب شده است.
وي در ادامه صحبتهاي خود با بيان اين که 800 هزار کيلومتر ريل شهري در جهان وجود دارد که کمتر از 300 کيلومتر آن منوريل است، افزود: 200 کيلومتر از منوريلهاي موجود در جهان منوريل فانتزي است و تنها 100 کيلومتر منوريل در دنيا به صورت جدي بحث حمل و نقل انجام ميدهد که ظرفيت آن هم يک سوم ظرفيت متروي تهران است.
مدير عامل متروي تهران به موضوع ساخت منوريل در تهران اشاره کرد و افزود: اگر بخواهيم مترو را در آسمان بسازيم، از روي خانههاي مردم رد خواهد شد و بعد صدا و اذيت و آزار مساله حساسي است که اجازه انجام اين کار را نميدهد.
وي تاکيد کرد: در مترو هر دقيقه يکبار، يک قطار عبور ميکند و من نميدانم چطور ميشود، زماني که در هر دقيقه قطاري از کنار ساختمانهاي مردم عبور ميکند، مترو را ميخواهيم در خيابانهاي تهران به آسمان ببريم.
هاشمي در ادامه به عبور قطارهاي ديزلي راهآهن از مناطق 17 و 18 اشاره کرد و افزود: شهردار سابق تهران در زمان تصدي خود دستور دادند که اين خط به دليل ايجاد سر و صدا به زير زمين انتقال يابد که در حال حاضر اين هزينه صورت ميگيرد که خط راهآهن به زيرزمين برود و نميدانم که چطور با توجه به حرکت سريع قطارهاي منوريل و ايجاد سر و صدا انجام اين پروژه امکانپذير است.
وي اظهار کرد: خاک تهران نعمت مناسبي است که ميتوانيم سالي بيشتر از 15 کيلومتر تونل بسازيم و طبق دستور شوراي شهر تهران و شهرداري تهران بناست، سرعت ساخت تونل مترو به 21 کيلومتر در سال برسد، حال نميفهمم چرا نبايد تونل بسازيم. آن قدر سرعت ساختن ما در تونل زياد است که برخيها را نگران کرده و اعلام ميکنند که واگن نداريم، در حالي که شرکتهاي واگنسازي هم بيکارند، پس چرا نبايد بودجه اختصاص يابد تا اين شرکتها هم اقدام به ساختن واگن کنند.
مدير عامل متروي تهران با بيان اين که ميخواهيم پايتخت اسلامي را به جهانيان طوري نشان دهيم که قدرت حل مشکلات خود را دارد، افزود: تکنولوژي ساخت مترو در طي 16 سال گذشته کاملا يک تکنولوژي بومي شده و نيازي به کشورهاي خارجي در ساخت زيرساختهاي مترو نيست و تنها در بحث فاينانس مجبور شديم که تجهيزات را از کشورهاي خارجي وامدهنده خريداري کنيم، اين در حاليست که تمام قراردادهاي تجهيزات ساخت مترو با شرکتهاي داخلي بسته شده و حتي تجهيزات مربوط به بخش امنيتي قطار هم بومي است.
به گفته وي، وجود مترو باعث صرفهجويي 700 هزار ليتر سوخت و ايجاد 10 هزار شغل مستقيم و 100 هزار شغل غيرمستقيم شده است.
هاشمي اظهار کرد: بايد بتوانيم از بودجه حساب ذخاير ارزي براي مترو استفاده کنيم، چون حساب ذخيره ارزي از پول نقد پر شده، پس چرا نبايد بودجه اختصاص يابد.
وي افزود: عدالتمحوري مترو از همه چيز بالاتر است و اين در حاليست که دولتهاي قبل که موضوع سازندگي و اصلاحات را مد نظر قرار داده بودند و دولت امروز که دولت عدالتمحوري است، کدام وسيله نقليه است که مسافر را از «کرج» سوار و در «گلدشت» پياده کند و تنها 200 تومان دريافت کند، متوجه نميشوم که چرا کمکي نميشود.
هاشمي ادامه داد: به جاي اين که درگيري لفظي و روزنامهاي و تلويزيوني داشته باشيم، اين صنعت را دريابيم و مشکلات مترو را حل کنيم.
مدير عامل مترو با بيان اينکه در 10 سال گذشته 5/2 ميليارد سفر از طريق مترو انجام شده بدون آن که کشتهاي داشته باشد، اظهار اميدواري کرد: اعتباري که بناست به مترو اختصاص يابد، تامين شود.
مدير عامل شرکت مترو تهران در ادامه در جمع خبرنگاران از افتتاح ايستگاه «قيطريه» تا عيد سعيد غدير خبر داد و افزود: در حال حاضر 20 کيلومتر تونل مترو آماده وجود دارد که افتتاح آنها، نيازمند اعتبار است.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين که متروي تهران تا چه زماني تحمل مشکلات مربوط به کمبود اعتبارات را دارد، اظهار کرد: هيچ وقت تعطيلي مترو اتفاق نخواهد افتاد و انشااله چالشهاي موجود نيز برطرف خواهد شد. همچنين در رابطه با تامين اعتبارات مترو هميشه اين مشکلات را داشتهايم.
وي با اشاره به اين که استقبال مردم از مترو به شدت بالا رفته و مترو هم کارايي خود را اثبات کرده است، افزود: با توجه به سهميهبندي سوخت و مشکلات ترافيکي، مردم جذب مترو شدهاند و طي سالهاي اخير 5/2 ميليارد سفر انجام شده که يک ميليارد از اين سفرها در هفت سال اول و 5/1 ميليارد هم در چهار سال اخير بوده است که اين موضوع نشان دهنده استقبال مردم از مترو است. پس جايي که مورد استقبال مردم قرار ميگيرد، بايد اعتبار هزينه شود.
هاشمي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که گفته ميشود که اعتبار به مترو اختصاص داده ميشود، اما بهرهوري وجود ندارد، گفت: اتفاقا بهرهوري در مترو بسيار بالاست و اعتبارات زيادي از جاهاي مختلف جمعآوري شده است، همچنين پولي که شهرداري از منابع غيرنقدي هزينه کرده، بيشتر از پولي است که دولت اختصاص داده است. در نتيجه توقع دولت در حد اعتبارات خود است، اما دو برابر دولت اعتبار هزينه کرديم و ساخت و ساز انجام داديم.
وي با بيان اين که طي چهار سال اخير نزديک به 40 کيلومتر مترو ساخته شده، در رابطه با ساخت واگن نيز، گفت: حداقل سالي بايد 400 ميليارد تومان اعتبار در رابطه با اين موضوع تزريق شود، اين موضوع حرف محسن هاشمي نيست، بلکه حرف قانون است.
مدير عامل مترو تهران در رابطه با انتقال مديريت مترو به دولت نيز اظهار کرد: اين موضوع به من ربطي ندارد، بلکه به مجمع مترو و شوراي شهر تهران مربوط است. من اصرار ندارم که در مترو باشم. شوراي شهر تهران و مجمع مترو به عنوان مدير عامل مترو به من حکم دادهاند، اگر بخواهند دولت را در مديريت مترو شريک کنند، خودشان ميدانند و ما هم خوشحال ميشويم.
هاشمي در رابطه با مقايسه تونل «توحيد» با تونل «مترو» توسط رييس جمهوري نيز، اظهار کرد: تونل «توحيد» و تونل «مترو» قابل مقايسه نيستند، چون تونل مترو تنها هشت متر است و قيمت راهاندازي آن نيز کمتر 10 ميليارد تومان هزينه دارد، در حالي که رييس جمهوري عنوان کرده که هزينه راهاندازي تونل مترو 60 ميليارد تومان است.
وي در رابطه با سوالي مبني بر اين که چرا بودجه عمراني اختصاص يافته از سوي مجلس براي ساخت واگن هزينه نشده است، گفت: بودجه عمراني مستقيم از مجلس اختصاص داده ميشود که در آن اعلام شده که چگونه اين بودجه به صورت جز به جز هزينه شود.
100
انتهای پیام/