ميراث آريا(chtn) - اسکندر مومني در جمع خبرنگاران گفت: انضباط ترافيکي و کاهش مرگ و مير در جاده‌ها و رانندگي مولفه‌هاي زيادي دارد که خودرو، ايمني جاده‌ها، حمل و نقل عمومي، مديريت سوخت، اسقاط خودروهاي فرسوده، ساماندهي ساعت کار و ... از مهمترين مولفه‌هاي آن هستند.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي اعلام کرد: قوانين و مقررات جديد در هر کشوي مي‌تواند در کاهش تلفات و تخلفات موثر باشد آخرين قانون مصوب در زمينه رانندگي و ترافيک به دهه 50 خورشيدي باز مي‌گردد که اين قانون با شرايط امروز سازگار نيست.

وي اظهار داشت: در زمان مجلس ششم لايحه اخذ جرائم به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد که بعد از 8 سال اکنون اين لايحه مراحل پاياني خود را طي مي‌کند.

سردار مومني گفت: فرايند تدوين قوانين مربوط به راهنمايي و رانندگي در مجلس طولاني است و تأکيد ما اين است که در اين لايحه همه جوانب در نظر گرفته شود.

به گمان پليس قوانين و مقررات بايد جنبه بازدارندگي براي متخلفان داشته باشد.

وي اظهار داشت: 23 هزار نفر در تصادفات رانندگي سال گذشته کشته شدند و 280 هزار نفر نيز مجروح شدند اين درحالي است که 85 درصد رانندگان و مردم قوانين را رعايت مي‌کنند و عمده تخلفات توسط تعداد اندکي از رانندگان انجام مي‌شود.

سردار مومني تأکيد کرد: هدف ما در لايحه اخذ جرائم راهنمايي و رانندگي ايجاد انضباط در آمد و شد و رانندگي است مجازات و جريمه براي جلوگيري از ارتکاب تخلف است.

رئيس پليس راهور گفت: در سال جاري حدود 80 هزار خودرو از رده خارج شدند اين در حالي است که 70 هزار خودرو وارد چرخه ترافيک شده‌اند و از اين رو بايد رعايت قوانين و مقررات از سوي رانندگان جدي انگاشته شود.

وي اظهار داشت: افزايش جريمه‌هاي رانندگي به هيچ وجه در سبد خانوار جايي ندارد چرا که مجازات براي بازدارندگي است و تنها متخلفان جريمه مي‌شود. پليس راضي نيست که حجم جريمه‌ها زياد شود با اين حال تلاش نيروي انتظامي اين است که تخلفي رخ ندهد.

سردار مومني تأکيد کرد: با شرايط فعلي معتقديم که لايحه اخذ جرايم بازدارندگي لازم را نداشته و تفاوت چنداني با قوانين موجود ندارد.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا اعلام کرد: 2 چالش مهم در لايحه اخذ جرايم وجود دارد يکي کف و سقف 3 تا 35 هزار توماني جريمه‌هاست اين جريمه‌ها محدود است، سقف 35 هزار توماني جريمه مصوبه سال 80 است که در سال 1375 پيشنهاد شده بود در قانون جديد پيشنهاد شده که هر سه سال 10درصد به ميزان جريمه‌ها افزوده شود.

وي اظهار داشت: اگر ضريب تورم را هم در نظر بگيريم مي‌بينيم که افزايش 10درصدي جريمه‌ها تناسبي با افزايش جريمه‌ها ندارد.

سردار مومني گفت: در کشورهاي منطقه و همسايه نيز چنين جريمه‌هايي وجود نداشته و قوانين بازدارنده‌تري دارند.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي کشور همچنين اعلام کرد: در 6 ماه نخست سال گذشته 13 هزار و 68 نفر در تصادفات جاده‌اي جان خود را از دست دادند در حالي که در 6 ماهه اول امسال 12 هزار و 286 نفر در تصادفات جاده‌اي کشته شدند.

وي در ادامه اظهار داشت: اين آمار نشان از کاهش 782 نفري کشته‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل و 6 درصد کاهش دارد.

سردار مومني افزود: در 7 ماه نخست امسال 700 هزار خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه شد.
وي اظهار داشت: تعداد جرائم رانندگي در 6 ماه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزايش داشته است.

رئيس پليس راهور ناجا گفت: از 15 آذر طرح سفرهاي زمستاني پليس در جاده‌ها آغاز مي‌شود و از تردد خودروهاي فاقد زنجير چرخ در محورهاي برفگير جلوگيري مي‌شود.

رويکرد در نظر گرفتن امتياز منفي براي هر تخلف رانندگي که از خواسته‌هاي پليس هم هست کارايي چنداني ندارد به طوري‌که اگر راننده‌اي 50 امتياز منفي بگيرد گواهينامه‌اش توقيف خواهد شد.اين 50 امتياز خيلي بالاست اما در برخي کشورها براي هر يک از اين تخلفات که در اين لايحه چند امتياز منفي وجود دارد توقيف خودرو صورت مي‌گيرد.

رئيس پليس راهور ناجا اعلام کرد: قوانين و مقررات يکي از ابزارهاي پليس براي اجراي نظم و انضباط است، برخي از تخلفاتي که يک يا چند امتياز منفي دارند مي‌توانند حادثه‌آفرين باشند که امتياز منفي براي اين تخلف در لايحه اخذ جرايم در نظر گرفته شده است.

سردار مومني از نمايندگان مجلس خواست که مطالعه تطبيقي با ديگر کشورها انجام شود تا هم به لحاظ مبلغ سقف جرايم افزايش يابد و هم براي توقيف گواهينامه تعداد امتيازهاي منفي کمتر شود.

وي اظهار داشت: مهمترين محور پليس راهور فرهنگ‌سازي است که از رسانه‌ها در اين خصوص استفاده خواهيم کرد اما در صدور گواهينامه و آموزش رانندگان نيز سختگيري‌ها افزايش مي‌يابد.

سردار مومني گفت: گواهينامه‌هاي رانندگي يک امتياز است و صاحب اين مدرک بايد شرايط لازم را داشته باشد. گواهينامه مثل کارت ملي نيست که همه بتوانند آن را بگيرند.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي اعلام کرد در آزمون گواهينامه سختگيري‌ها افزايش مي‌يابد و ابلاغ کرده‌ايم که به طور اتفاقي از کساني که پرونده‌شان براي صدور گواهينامه فرستاده مي‌شود آزمون مجدد بگيرند که البته اين آزمون قبل از صدور گواهينامه است.

سردار مومني گفت: تلاش مي‌کنيم با هماهنگي آموزش و پرورش رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي را در مدارس به ويژه مقطع دبستان نهادينه کنيم و برخي دروس مرتبط را نيز در کتاب‌هاي درسي بگنجانيم.

سردار مومني افزود: يکي از مولفه‌هاي دخيل در انضباط ترافيکي موضوع تصادفات است و يک تصادف کوچک مي‌تواند چند کيلومتر ترافيک ايجاد کند، صنعت بيمه براي جلوگيري از اين ترافيک چند کيلومتري مي‌تواند کمک‌هاي زيادي کند اگر بيمه در کشوري درست عمل کند در انضباط ترافيکي موثرتر است.
وي اظهار داشت: در جلسات با سازمان‌هاي بيمه تأکيد کرديم که پرداخت خسارت بيمه بايد به آساني و رواني بيمه کردن باشد اگر مالکان خودروها بدانند خسارتشان به راحتي پرداخت مي‌شود و نيازي به کروکي نيست بعد از تصادف به بيمه مراجعه کرده و خسارت خود را دريافت مي‌کنند.

وي اظهار داشت: از امروز خسارت تصادفات رانندگي تا سقف 500 هزار تومان بدون کروکي پرداخت مي‌شود.

سردار مومني در پاسخ به سؤالي مبني بر ارتباط لايحه اخذ جرايم با کاهش يا افزايش مرگ و مير تصادفات رانندگي گفت: اگر اين لايحه به اين شکل تصويب شود تاثير چنداني در کاهش يا افزايش تصادفات جاده‌اي ندارد حتي در برخي موارد اين لايحه براي پليس دست و پا گير هم هست.

رئيس پليس راهور درباره هزينه نقل و انتقال خودرو که در لايحه جديد گنجانده شده، افزود: اين بند در پيشنهاد پليس و دولت مطرح نشده و کميسيون آن را به لايحه اضافه کرده است.پليس با اين بند موافق نيست زيرا هم هزينه‌هاي مستقيم دارندگان را افزايش مي‌دهد و هم موجب افزايش سفرهاي درون شهري براي مراجعه به دفترخانه‌هاست.

سردار مومني اعلام کرد: براي معاينه فني خودروها طرح ضربتي اعلام نمي‌کنيم اما به طور دائم خودروهايي را که معاينه فني ندارند متوقف و با آنها برخورد مي‌کنيم.

وي اظهار داشت: هم‌اکنون چند وزارتخانه از مناطق مرکزي شهر به شمال شهر رفته‌اند که اين موضوع باعث افزايش رفت و آمدها شده و مجبوريم محدوده طرح ترافيک را گسترش دهيم.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي اعلام کرد: روزانه هزار دستگاه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه مي‌شود در مقابل در هفت ماهه نخست سال جاري 13 هزار خودرو اسقاط شده‌اند اين خودروهاي فرسوده علاوه بر آلودگي هوا موجب افزايش ترافيک هم شده‌اند.

سردار مومني درباره ايمني جاده‌ها نيز گفت: يکي از اقدامات عمده‌اي که پليس بر آن تاکيد دارد ايمني راه است به ويژه راه‌هايي که ضريب خطر آنها بالاتر است پليس هم بر ايمني و هم بر کيفيت راه‌ها تاکيد دارد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا در ادامه افزود: هم‌اکنون در جاده‌هاي شمال که در سفرهاي زمستاني پرحجم هستند يک مسير دو طرفه وجود ندارد.

سردار مومني گفت: ايمني جاده‌ها در کاهش تلفات رانندگي موثر است وظيفه پليس ايجاد بستر و جاده نيست اما در برخي مسيرها پليس فيبر نوري کشيده و دوربين‌هاي کنترل سرعت و تخلف نصب کرده است.
100

انتهای پیام/

کد خبر 1388090242