وي در ادامه خاطرنشان کرد: تزئينات گنبد سلطانيه داراي دو دوره آجر و کاشي و تزئينات برروي گچ است که بخشهايي از تزئينات کاشي دوره اول سالم باقي مانده است. تزئينات نقاشي دوره دوم نيز با روشهاي مختلف گچ بري برروي گنبد سلطانيه اجرا شد.
وي اضافه کرد: به دليل بالا بردن روند و سرعت کار در دوره ايلخاني از روشهاي پيش ساخته استفاده ميشد بهطوريکه در طبقه پايين و همکف اين تکنيکها را اجرا و پشت کار را به واسطه پارچه مسلح و با ميخ دست ساز نصب مي کردند اين روش در تمام طبقات و بيشتر برروي مقرنس و زير گنبد اصلي اجرا ميشد که هماکنون بخشهايي از اين تزئينات فرو ريخته اما هنوز ميخ هاي دست ساز آن باقي مانده است.
وي با بيان اين که ساخت چند لايهاي تزئينات براي هنرمندان دوره ايلخاني بسيار آسان بوده است بيان داشت: مرمت اين چند لايه تزئينات کار مشکلي است که بايد تمامي اين لايهها حفظ شود.
وي با اشاره به مشخص شدن رنگهاي مختلف، لايههاي مختلف گچ، روشهاي استفاده از طلاکاري و لايه زيرين و زيرسازي طلا از زير تزئينات، با اشاره به منحني رطوبت از 10تا 70 درجه در زمستان اظهار داشت:اين درجه از سرما باعث پودر شدن و ريزش رنگهاي بکار رفته در تزئينات شده همچنين در اثر رطوبت، اکسيد مس موجود در بخشهايي از تزئينات به رنگ مس قهوهاي برگشته است.
وي بيشترين آسيب وارد شده بر روي تزئينات را بالا بودن دماي داخلي گنبد سلطانيه، گرد و غبار موجود بر روي تزئينات، ايجاد ترک در بخش بالايي گنبد و آسيبهاي انساني در اثر نوشتن يادگاري عنوان کرد و گفت: در سالهاي پيش از انقلاب، برخي از تزئينات براي جلوگيري از پيشرفت ترک با لايهاي از گچ پوشانده شدند که آسيبي براي تزئينات ايجاد کرد در عمليات طرح مرمت، اين گچهاي خاکستري از روي تزئينات پاکسازي و براساس نمونه رنگهاي بکار رفته در ايوان جنوب غربي و ساير بخشها مرمت شدند.
وي با بيان اينکه در عمليات مرمت تزئينات، تثبيت نهايي به وسيله قلم مو بعد از تثبيت اوليه انجام شد افزود: با استفاده از روش نقطهگذاري و حاشيهزني رنگهاي اصلي از فرعي متمايز ميشوند.
وي با اشاره به انجام برداشت پوستههاي از بين رفته و تثبيت آن و نيز افزودن يک لايه گچ تصريح کرد:سپس موزون سازي رنگي تزئينات براي تشخيص رنگهاي مرمتي و اصلي از يکديگر انجام شد./119
انتهای پیام/