ميراث آريا(chtn) - محسن هاشمي که به مناسبت هفته هواي پاک سخن مي گفت پيش از اعلام اين مطلب با ارائه آمار وارقامي از ميزان آلايندگي وعوامل اصلي آلودگي هوا گفت: بيش از 12 شهر جهان از مترو سبک و سنگين استفاده مي‌کنند،‌ اظهار داشت: دليل اين امر آن است که براي ايجاد مترو به کريدور 9 متري زير زمين احتياج است و مي‌تواند حداقل 50 هزار سفر در مسير را به سرانجام برساند.

وي در ادامه گفت: در سال 2015 با سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده 300 شهر در آسياي دور و ميانه داراي مترو خواهند شد و به اين ترتيب 560 شهر مجهز به سيستم مترو مي‌شوند.

هاشمي با اشاره به اينکه در جهان 30 خط مترو بدون راننده وجود دارد، گفت: آخرين نمونه آن در دوبي ساخته شده است به همين دليل با برنامه‌ريزي‌هايي که انجام داده‌ايم اولين خط بدون راننده در کريدور 2 کيلومتري بين ايستگاه بيمه در آزادي تا مهرآباد راه‌اندازي مي‌شود.

مدير عامل شرکت مترو در ادامه گفت: هم‌اکنون 160 ميليون سفر در روز توسط مترو انجام مي‌شود که اين رقم 34 برابر حمل و نقل هوايي در جهان است به همين دليل ميزان آلايندگي که به جهان تحميل مي‌شود از اين بابت بسيار پايين است.
به گفته هاشمي سرمايه‌گذاري در توسعه مترو باعث صرفه‌جويي در هزينه‌ها و رسيدن به اهداف زيست محيطي مي‌شود.

وي با بيان اينکه تا سال 1409 پيش‌بيني مي‌شود جمعيت تهران بين 20 تا 25 ميليون نفر برسد تصريح کرد: با توجه به پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته جمعيت شهرهاي اطراف تهران نيز افزايش مي‌يابد.

به گفته مدير عامل شرکت مترو تهران جمعيت شهر کرج 5 ميليون نفر، ورامين بين يک تا 1.5 ميليون و اسلامشهر 3 ميليون نفر خواهد رسيد.

مدير عامل شرکت مترو تصريح کرد: در صورتي که سهم حمل و نقل به گونه‌اي باشد که 45 درصد شامل حمل و نقل عمومي و 55 درصد نيز بخش خصوصي را در برگيرد در تهران به مراتب وضعيتي بهتر از پاريس و لندن مشاهده خواهد شد.

هاشمي تصريح کرد: بخشي از درآمد ملي بايد به سمت حمل و نقل عمومي اختصاص داده شود و درآمد ملي که در تهران و ساير کلانشهرها ايجاد مي‌شود. در صورتي که 3 تا 5 درصد از آن به سمت حمل و نقل ريلي اختصاص يابد برنامه‌هاي بلند مدت اجرا مي‌شود.

مدير عامل شرکت مترو با اشاره به افزايش 12 خط مترو، گفت: 8 خط داخل تهران و 4 خط نيز جهت اتصال به شهرهاي اقماري پيش‌بيني شده است که متأسفانه مصوبه آن هنوز در شوراي عالي ترافيک به تصويب نرسيده است.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه شوراي شهر اين برنامه را تصويب کرده اميدواريم وزارت کشور نيز اين طرح را به تصويب برساند.

با نگاهي به سخنان محسن هاشمي در در مي يابيم که اين سخنان در نوع خود بسيار خوب وعلمي دلسوزانه و کارشناسي است اما از زبان کسي که مجموعه تحت نظرش توانسته باشد هز عهده وظايف محوله به خوبي بربيايد و همچنين توانائي اش به اثبات رسيده باشد .چرا که همگان شاهد کاستي ونقيصه هاي مترو در مهر وآبان ماه سال جاري بوديم وهمچنين بهانه هايي که از سوي متوليام مترو به گوش مي رسيد.

از سوي ديگر بايد پرسيد هنگامي که مترو در خدمات رساني اوليه خود همچنان دچار کاستي ها ونواقصي است مدير عامل آم بر چه مبنائي مدعي شده است که تا 4سال آينده به اين مهم دست پيدا خواهد کرد.آيا بايد اين ادعا را هم در ساير باقي سخناني از اين دست قرار داد؟
100

انتهای پیام/

کد خبر 1388102754