ميراث آريا(chtn) - در واقع احساس مي شود که اين برنامه آنان در حال حاضر از طريق افزايش نرخ سفر با مترو واتوبوس هاي شرکت واحد پيگيري ودنبال مي شود.
البته اين مساله از تقريبا از حدود يک ماه پيش با اعلام اينکه اگر دولت حمايت نکند مترو در روزهاي پاياني سال دچار مشکل خواهد شد آغاز شد وتا کنون نيز ادامه دارد.
به تازگي نيز در دو اقدام جداگانه به بهانه عدم پرداخت سهم دولت اقدام به اعلام افزايش قيمت بليت هاي اتوبوس ومترو در سال آينده کرده است.
اقدامي که با واکنش هاي متفاوتي در سطح مسئولين ونمايندگان مجلس روبرو شده است.
البته ديروز شوراي نرخ هاي جديد بليت مترو را به طور مشرط تصويب کرد و هنوز نهائي نشده است چرا که آنان لازم الاجرا شدن آن را به پس از مذاکره با دولت موکول کرده اند.
سخنان فرافکنانه شهرداري در حالي مطرح مي شود که دولت تا کنون بار ها اعلام کرده است که حاضر است زير ساخت هاي مترو را بسازد و افزايش دهد و مديريت آن را براي بهره برداري به مترو واگذار کند .
البته روز گذشته رسول خادم ، رييس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران ، با تاکيد بر اين که بايد با مردم رو راست بود و در مورد برنامه‌ريزي‌ها همه‌جانبه بررسي کرد و نگاه واقع بينانه داشت، اظهار کرد: بليت 500 توماني تک سفره براي دولت تهديد نيست و بارها ما از اين تهديدها داشته‌ايم که کار ساز نبوده و در نهايت به مردم فشار وارد شده است.
وي گفت: در اين هزينه‌هايي که براي قيمت بليت مترو در نظر گرفته‌ايم استهلاک در نظر گرفته نشده و قطعا اين هزينه‌هاي فراموش شده يک روز گريبان همه ما را مي‌گيرد. دولت خودش در اين حوزه‌ها کار کرده و تجربه دارد و مي‌داند که ارقام اعلام شده از سوي شورا درست است.
خادم گفت: قرار نيست چشم‌هايمان را بننديم و واقعيت شهر را نبينيم. شهرداري مي‌تواند به جاي اين که وارد کش و قوس‌ها با دولت شود، مبالغي از درآمدهايي که در مناطق يک، دو، سه و پنج کسب مي‌کند را براي کمبودهاي مترو اختصاص دهد.
وي افزود: 50 درصد درآمد شهرداري از اين چند منطقه تامين مي‌شود و هيچ مشکلي ندارد. شفاف به مردم بگوييم، ‌از پول مناطق برخوردار براي حمل و نقل شهر تهران خرج کرده‌ايم. اگر قرار است با مردم در موقع پول گرفتن شفاف باشيم، بايد در مورد مسايل ديگر هم شفاف عمل کنيم.
رييس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران افزود: اين عين عدالت است که شهرداري چند مورد از توافقنامه‌هاي مناطق شمال تهران را براي کل شهر اختصاص دهد، از يک سو نمي‌توان اين حرف‌ها را با مردم در ميان گذاشت و از سوي ديگر هم نمي‌توانيم يک سوم دولت را از مردم بگيريم.
مهدي چمران ،رييس شوراي شهر تهران ، نيز خاطر نشان کرد: شهرداري پول نفت ندارد که هر جا پول کم آورد از آن استفاده کند و همين مبلغي که داده مي‌شود، حتي به يارانه‌ بليت اتوبوس هم نمي‌رسد.

وي گفت: اگر دولت و مجلس نگران گران شدن پول بليت مترو هستند، سهم يارانه‌ دولت را پرداخت کنند در اين صورت ما اصلا بليت مترو را صلواتي مي‌کنيم.
رييس شوراي شهر تهران خاطر نشان کرد: اگر سهم دولت پرداخت نشود، شهرداري مجبور است از پول پروژه‌هاي مهم شهر مثل خاکريز آب کم کند تا پول مترو را بدهد.
حمزه شکيب ،رييس کميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران ، که موافق افزايش قيمت بليت و دوزمانه شدن مبلغ منوط به کمک دولت بود، گفت: تا همان فروردين صبر کنيد تا رايزني‌ها صورت گيرد، دولت مي‌تواند رديف‌هاي خود را جابجا کند و پول مترو را بدهد.
وي تاکيد کرد: با اين مصوبه و حرف‌ها زمينه‌اي ايجاد مي‌شود که عده‌اي فضاسازي کرده و مي‌گويند، دولت پول نمي‌دهد و همان داستان قبلي تقابل دولت و شهرداري مطرح مي‌شود و بهتر است قبل از هر چيز با دولت صحبت شود.
حسن بيادي ، نايب رييس شوراي شهر تهران ، هم با تاکيد بر اين که شورا مدعي العموم نيست، ادامه داد: نبايد اين طور برداشت شود که دولت و مجلس نسبت به اين مسايل بي‌توجه هستند و فقط شورا توجه داشته است.
وي گفت: بهتر است اجازه پاسخگويي و اظهار نظر به دولت بدهيم و جلسه‌اي با آن‌ها داشته باشيم.
از سوي ديگرجعفر ربيعي ، مدير عامل شرکت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) ، گفت: شرايط به گونه‌اي پيش مي‌رود که به زودي مترو هم مثل اتوبوسراني مي‌شود و دولت اصلا پولي به مترو نمي‌دهد. در حال حاضر دولت هيچ کمکي به اتوبوسراني ندارد، شهرداري هم پذيرفته و هر سال 250 ميليارد تومان را براي اين مجموعه اختصاص مي‌دهد.
وي گفت: اين مصوبه در نهايت مشکل ما در مترو را حل مي‌کند، اما مشکل شهرداري و شهر تهران را حل نمي‌کند.
وي گفت: دولت عادت کرده که پول ندهد و شهرداري پول را بدهد، به اين شکل علنا مردم دو سوم پول بليت را مستقيم و غير مستقيم مي‌دهند.
ربيعي در عين حال از اعضاي شوراي شهر تهران خواست تا براي مذاکره با دولت هم زمان تعيين کنند تا تکليف قيمت‌ها مشخص شود.
خادم خطاب به ربيعي، گفت: موضوع تاخير تا فروردين و مذاکره با دولت را خود شهرداري در لايحه ارائه شده پيشنهاد کرده، پس نگوييد که شورا اصرار دارد و توپ را اين طرف نياندازيد.
ربيعي هم گفت: به سختي با اين تبصره موافقت کرديم.
مدير عامل شرکت بهره‌برداري مترو تهران در ادامه به برنامه‌ريزي‌ براي پوشش اقشار آسيب پذير اشاره کرد و گفت: دست دولت در سال آينده براي پرداخت يارانه‌ بليت باز است، چرا که حدود چهار هزار ميليارد تومان از محل صرفه‌جويي يارانه‌هاي حذف شده و مي‌تواند براي مترو و اتوبوس اختصاص دهد.
بنابراين گزارش قرار شد، حمزه شکيب، پروين احمدي نژاد، خسرو دانشجو و مهدي چمران براي مذاکره با دولت در مورد يارانه‌ بليت مترو اقدام کنند.
در همين حال به نظر مي رسد که هم شهرداري وهم شوراي شهر بايد تا زماني که مجلس شوراي اسلامي تکليف لايحه بودجه وهدفمند شدن يارانه ها را روشن مي کند کمي صبر کنند ودر آستانه سال جديد بر نگراني مردم اضافه نکنند چرا که يکي از اصلي ترين اهداف دولت کاهش هزينه ها به خصوص براي اقشار کم درآمد وضعيف جامعه است وقطعا در لايحه بودجه در رديف حمل ونقل عمومي رقمي مناسب براي آن در نظر گرفته شده است .
100

انتهای پیام/

کد خبر 1388120518