کاوش هاي باستان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد کازرون با اخذ مجوز از سازمان ميراث فرهنگي کشور به مدت دو ماه در اين تپه باستاني انجام خواهد شد.
بنابراين گزارش دکتر سهيلا درويشي هدف نهايي از کاوش در اين تپه را کشف تأثير متقابل ميان دو تمدن باستاني فارس و خوزستان از هزاره ششم پيش از ميلاد تا آغاز دوره هخامنشيان دانست.
سرپرست کاوشهاي باستانشناسي تل بندو گفت: نتايج حاصل از کاوشهاي مستمر در اين تپه نشان مي دهد که پس از اتمام دوره سنگ، بيش از هفت هزار سال پيش سرزمين فارس وارد مرحله ديگري از تاريخ، فرهنگ و تمدن خود شده به طوريکه دامنه نفوذ آن تا تل بندو واقع در شهرستان رستم گسترش يافته است.
وي افزود:قديمي ترين آثارفرهنگي بدست آمده از تل بندو هم زمان با دوره فرهنگي باکون الف است و پس از آن در حدود 5500 سال پيش اين تپه جهت استقرار دائم ساکنين انتخاب شده است.
درويشي گفت: اين دوره هم زمان با فرهنگ لپويي در جلگه مرودشت است و تا اين زمان کمتر نشاني از تأثير فرهنگ هاي پيش از تاريخ دشت خوزستان را در اين تپه شناسايي کرده ايم.
سرپرست کاوشهاي باستانشناسي تل بندو با اشاره به نتايج بدست آمده حاصل از اين کاوش ها گفت: در اين زمان ساکنين تل بندو خانه هاي خود را با استفاده از چينه مي ساخته اند و اموات خود را نيز در کنار خانه هايشان دفن مي کردندکه با کشف دو نوع تدفين متفاوت متعلق به دوره هاي بانش (در حدود پنج هزار سال پيش) و لپويي (پنج هزار و پانصد سال پيش) اکنون روش تدفين در اين دوره ها را دريافته ايم به طوريکه به هنگام تدفين در دوره بانش ابتدا کف قبر را با لايه اي از قطعات متراکم شده گل به شکل چينه مي پوشاندند، سپس جسد را به شکل جنين مي خواباندند و دستهاي او را در زير چانه اش مي گذاشتند و بر روي اين کف قرار مي دادند، در زير پايش قطعه سنگ بزرگي نهاده و کف پاهاي او را بر روي اين قطعه سنگ مي گذاشتند و در کنار سر او نيز ظرف پر از مواد غذايي مي نهادند تا بنا بر عقايد مردمان آن زمان خاک سپرده بتواند پس از زنده شدن در جهان ديگر از آن استفاده کند و در دوره لپويي نيز همين سنت ادامه داشته اما دست ها را در يکديگر قفل مي کرده اند.
وي ازکشف دو قطعه مُهر و تعدادي اثر مُهر کالا در کاوش هاي فصول قبل خبرداد و گفت: اين کشفيات مالکيت خصوصي و مديريت در فن تجارت را در در فرهنگ بانش کفتري (چهار هزار سال پيش) و در اين مکان نشان مي دهد که در اين زمان تل بندو وارد مرحله آغاز تاريخي شده است.
درويشي افزود: اگر چه تاکنون کتيبه و يا نوشته مکتوبي از اين تپه بدست نيامده است اما وجود اين آثار نشان دهنده آشنايي ساکنين با فن نگارش است. در آن زمان آنها با فن تجارت نيز آشنايي داشته اند.
اين باستانشناس در خصوص مواد اوليه ساخت اشياء و دست ساخته ها در اين دوره تاريخي گفت: قير طبيعي را احتمالاً از گچساران (نزديک ترين معدن قير به تل بندو) وارد مي کردند و به وسيله آن اشياء و ابزار سنگي مي ساختند و به مناطق ديگر صادر مي کردند .
وي در خصوص ديگر اشياء کشف شده در اين کاوش گفت :کشف تعداد زيادي سردوک نخ ريسي و ابزار ريسندگي، در کنار بيش از بيست عدد اجاق و دو قطعه سفال که بر روي آنها آثار بافت پارچه ديده شده است، نشان مي دهد که آنان با صنعت پارچه بافي نيز آشنا بوده اند و در کنار صادرات انواع تيغه هاي سنگي به بافت و تهيه انواع منسوجات نيز اشتغال داشته اند.
وي گفت : براساس تحقيقات و پژوهش هاي انجام شده جريان زندگي در روستاي باستاني تل بندو تا سه هزار و پانصد سال پيش همچنان ادامه داشته است و سرانجام وقوع آتش سوزي گسترده اي در سطح تل بندو موجب مهاجرت ساکنين روستا شده و پس از آن تل بندو مأواي کوچ نشيناني شد که تا چندين دهه پيش نيز در سطح آن اطراق مي کردند.
وي افزود: قديمي ترين کوچ نشينان در حدود سه هزار و اندي سال پيش از اين مکان به عنوان قبرستان استفاده کرده اند و کشف بيش از 10 قبر در قسمتهاي مختلف لايه هاي متعلق به آغاز هزاره دوم و اول پيش از ميلاد مهمترين دلايل ما در اثبات اين ادعا است.
درويشي گفت : تحقيقات نشان مي دهد ساکنين تل بندو در اين زمان افراد ثروتمندي نبودند، آنان به شدت تحت تأثير فرهنگ شغا و تيموران در جلگه مرودشت قرار داشتند، ويليام سامنر فرهنگ شغا و تيموران را مرتبط با ورود اقوام جديدي مي داند.
مردم تل بندو در اين زمان اموات خود را در قبرستان دفن مي کرده و به همراه وي اشياء زينتي شان را نيز مدفون مي ساختند، اين مهاجران جديد در نقاط مختلف سرزمين فارس پراکنده بودند، اين زمان مقارن با ورود اقوام آريايي به سرزمين فارس و تشکيل نخستين حکومت محلي پارسيان است که با حمله ويرانگرانه آشوربانيپال به سرزمين عيلام و اضمحلال حکومت آنها، اقوام مهاجر پارسي جايگزين عيلاميان شده و تحت تأثير فرهنگ آنان حکومت محلي خود را آغاز کردند.
سرپرستي اين فصل از کاوش هاي تل بندو را دکتر سهيلا درويشي به عهده دارد و علي اتابکي، مجيد حاجي تبار، عليرضا ابوالاحرار به عنوان اعضاي هيأت باستانشناسي و فضل الله خالوئي به عنوان نماينده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در کاوش هاي اين فصل حضور دارند.
/104
انتهای پیام/