وي افزود: از جمله کارهاي مهم سهروردي ، که هنوز براي ما اهميت داشته ونشان از قدرت فرهنگ غني ايران دارد، آنست که تمام فرهنگهاي دوران خود ، فرهنگهاي مصري، هندي،ايراني و.. را تلفيق کرده وانديشهاي رابه تاريخ عرضه کرده است، انديشهاي که هنوز نظير ندارد.
وي گفت: او فلسفه ذوقي مشرق را با فلسفه استدلالي وعقلي مغرب تلفيق کرده و با ارائه تعريف اين هر دو را براي جامعه ضروري دانست.
حبيبي اختلاف خصوصا در حوزه انديشه را مايه انحطاط و بدبختي جامعه دانست و گفت: سهروردي اختلافات اجتماعي رادرقالب فکري آشتي داده و بين حکما سازش ايجاد کرد.
او احيا انديشه ايراني درقالب انديشه اسلامي را از ديگر اقدامات مهم سهروردي دانست وافزود:شيخ شهيد اين دو مفهوم را آنقدر ظريف در هم آميخته که تفکيک آنها ممکن نيست.
وي حکمت الاشراق را مهمترين کتاب سهروردي دانست و افزود: شيخ شهيد همزمان با نوشتن حکمت الاشراق ، کتابهاي حکمت مشاء و التلويحات را نيز به نگارش درآورد.کتابهايي که امروزاز منابع ارزشمند به حساب ميآيند.
اين اشراق شناس بنام با بيان اينکه سهروردي ازاين رو که آثارش مورد تجديد چاپ قرار گرفته و مطالعه مي شوند، فيلسوف خوشبختي است ، گفت: درسال هاي اخير فعاليت هاي زيادي در حوزه انديشه سهروردي صورت گرفته که از آن مي توان به کتاب شعاع انديشه و شهود در فلسفه سهروردي به قلم غلامحسين ابراهيمي ديناني اشاره کرد.
به گفته حبيبي سهروردى درسال 549 هجري در روستاي سهرورد متولد و تحصيلات خود را در مرآقه سپري کرد. او سپس آموختن را نزد استادي گمنام و بي نظير به نام مجدالدين جيلي آغاز کرده و به همين سبب مدتي را با فخر رازي همدرس شد.
درباره جيلي اطلاعات دقيقي در تاريخ نيست اما همان بس که او دو شاگرد بي نظير را که هر دو شورشگر اوضاع اجتماعي خود بودند به تاريخ هديه کرد، يکي سهروردي که حکمت اشراق را پي نهاد و ديگري فخررازي که تشکيکات فوق العاده زيادش در فلسفه هنوز منشاء سوال و جوابهاي فلاسفه است .
نجفقلي حبيبي گفت : او در آينده تحصيلات رسمي خودرا در اصفهان به پايان برده و سپس به سير آفاق و انفس پرداخته و بعد در حلب ساکن مي شود./122
انتهای پیام/