وي ادامه داد : گفته مي شود تقريبا 20 درصد افراد 18 تا 30 ساله در کل دنيا خالکوبي دارند که پيش بيني مي شود ظرف چند سال آينده اين مقدار با توجه به گسترش رفتار هاي نمايشگرانه و هويت طلبي افزايش يابد و بر خلاف تصور عمومي بيش از 65 درصد کسانيکه در جهان خالکوبي مي کنند ، زن هستند .
اين مقام مسوول در ادامه انواع خالکوبي را به شرح ذيل برشمرد :
خالکوبي فرهنگي و آييني : پيران و افراد فرقه ها و گروه هاي خاص مذهبي و آييني به روش ها و مناسبت هاي خاص ممکن است خالکوبي کنند .
خالکوبي حرفه اي : برخي افراد با استفاده از ماشين هاي خاص طرح هاي متنوعي را بر روي بدن خود حک مي کنند .
خالکوبي زيبايي : گاهي از اين کار به عنوان يک شيوه آرايش دايمي استفاده مي شود که از تحت عنوان تاتو ياد مي شود .
خالکوبي پزشکي : اين نوع خالکوبي اهداف طبي را دنبال مي کند مثلا بيماران ديابتي يک عبارت هشدار دهنده مبني بر اعلام بيماري خود را خالکوبي مي کنند تا در مواقع لزوم پزشکان و پرستاران متوجه بيماري آنان شود .
وي افزود : کساني که در ايران خالکوبي مي کنند صنف خاصي ندارند و مخفيانه و زيرزميني کار مي کنند البته اين کارشان دليل دارد و خودشان هم مي دانند که بنابر اعلام وزارت بهداشت خالکوبي يا هر نوع اقدام مشابه آن مثل تاتو در آرايشگاه ها و ديگر اماکن در صورتي که زير نظر پزشک و مورد تاييد آنها نباشد جرم مي باشد و ممنوع اعلام شده است .
سرهنگ غني لو ادامه داد : خالکوبي در زمان هاي نه چندان دور راهي براي ابراز علاقه هاي فردي بوده است ، اما اين روزها همه اين نگارگري هاي پوستي از شکل سنتي خارج شده و به شکل مد اجتماعي در آمده و براي بعضي از جوانان مقلد و سطحي نگر به غلط شايد به عنوان يک پرستيژ اجتماعي ومتاسفانه نشانه اي براي به روز بودن افراد تلقي مي شود .
معاون اجتماعي پليس پايتخت در رابطه با انگيزه اغلب افرادي که خالکوبي مي کنند ، بيان داشت : دو دليل عمده براي اين کار وجود دارد يک گروهي از افراد همواره مي خواهند خاص و منحصر به فرد بودن خود نسبت به بقيه را به گونه اي نشان دهند و دوم افرادي هم با خالکوبي قصد دارند عضويت و وابستگي خود به يک دارو دسته و فرهنگ خاص را به نمايش بگذارند .
سرهنگ غني لو گفت : در زمان هاي بسيار دور براي اينکه افراد يک قبيله ميان ساير قبايل شناخته شوند از يک نماد ويژه که معمولا توسط بزرگ قبيله انتخاب مي شد استفاده مي کردند ، با اين تعريف انتظار مي رفت با ورود به دوران مدرن و گسترش شهرنشيني ديگر جايي براي بروز آيين ها و رسومات قبيله اي باقي نمانده باشد اما متاسفانه آن طور که از شواهد پيداست انگار اين روزها فرقه هاي نوظهور با انواع و اقسام آيين هاي متنوع جايگزين آن ها شده اند .
اين مقام آگاه ادامه داد : شکستن هنجارهاي فرهنگي گوشه اي از پيامدهايي خالکوبي بر روي جوانان ماست ، همچنين عوارض جسمي که اين کار بر روي پوست باقي مي گذارد وگاهي جبران پذير نيز نخواهد بود ، ديگر معضل خالکوبي ها و تاتوها توسط افراد غير صالح مي باشد زيرا اگر حساسيت هايي مانند کهير درمان نشود منجر به بيماري هايي چون تنگي نفس و رنگ پريدگي شده و مهمتر اينکه همه اين عوارض در صورتي است که اين کار با رعايت حداقل هاي بهداشتي انجام شود که معمولا هم اين طور نيست . در مراکز غير مجاز و زير زميني اين عدم رعايت نکات بهداشتي به بيماري هايي چون هپاتيت ،کزاز و حتي ايدز منجر مي شود .
وي مهم ترين عامل رواج اين پديده را در جامعه ما کم کاري نقش تربيتي و نظارتي خانواده ها و دستگاه هاي فرهنگي - اطلاع رساني عنوان کرد و بيان داشت :پليس به عنوان ضابط قضايي در چهار چوب جرايم ضد عفت ، اخلاق عمومي و يا دخالت غيرمجاز در امور پزشکي و بهداشتي چناچه گزارشي دريافت و يا مصاديقي را مشاهده نمايد برخورد مي کند .
اين مقام مسوول در پايان تصريح کرد :در صورت اثبات اتهام در اين خصوص با نظارت مقامات قضايي و هماهنگي بازرسان بهداشت نسبت به پلمپ واحد متخلف از طريق اداره اماکن عمومي اقدام مي شود . /122
انتهای پیام/