هويت فرهنگي در صنايع‌دستي ايران همچنان زنده است

رئيس مجمع صنايع‌دستي و هنرهاي ساراواک در اين زمينه به ميراث آريا(chtn)،‌ گفت: حضور ايران در داوري‌هاي مهر اصالت يونسکو با 281 اثر قابل توجه است.

ادريک اونگ اضافه کرد:‌ به نظر مي‌رسد آثاري که در داوري‌هاي دور قبل از سوي ايران موفق به نشان اصالت نشدند امسال رفع اشکال شده و به اصفهان آمده‌اند.

وي بيان داشت: کيفيت آثار ايران که امکان شرکت در داوري‌هاي سال 2010 را به دست آورده‌اند بالاتر از توليدات سال 2008 به نظر مي‌رسد.

اين هنر شناس مالزيايي که به عنوان يکي از داوران سال 2010 در ايران حاضر شده، پيشرفت صنايع‌دستي کشورمان را مثبت ارزيابي کرد و اظهار داشت: ايران در اين دوره از داوري‌ها نيز براساس پيش بيني‌هاي به عمل آمده تعداد قابل توجهي مهر اصالت را به خود اختصاص مي‌دهد.

اين داور يونسکو افزود: تعداد آثار ايران در بخش‌هاي صنايع‌دستي چوبي، پارچه و سازهاي سنتي رشد خوبي داشته است.

اونگ تأکيد کرد: دربررسي آثار امسال تکنيک، هويت فرهنگي، بازاريابي، خلاقيت و نوآوري مورد توجه خاص داوران يونسکو است.

وي در ادامه به ارزيابي آثار ايران در اين مقوله‌ها پرداخت و گفت:‌ از لحاظ تکنيک و برخورداري از هويت فرهنگي آثار ايران وضعيت مناسبي داشته و مشکل اصلي در بخش خلاقيت و نوآوري به چشم مي‌خورد.

رئيس مجمع صنايع‌دستي و هنرهاي ساراواک تصريح کرد: کاربري برخي از توليدات صنايع‌دستي ايران چون سراميک و سازسنتي پيشرفت خوبي نسبت به دور قبلي داشته است.

اين کارشناس صنايع‌دستي يادآور شد: ‌نکته‌‌اي که هنرمندان ايراني بايد توجه ويژه‌ به آن داشته باشند، به کاربري رنگ‌ و طرح‌هايي است که در بازارهاي بزرگ و سرشناس جهاني علاقه مندان بيشتري دارد.


111/

انتهای پیام/

کد خبر 1389080246