به دنبال عدم هماهنگي شرکت تاکسيراني تهران با صاحبان تاکسي و تمايل رانندگان به سوار کردن مسافرهاي دربستي و معطلي ديگر شهروندان در خيابانها، بستر مناسب براي رواج شغل کاذب «مسافرکشي شخصي» ايجاد شد. در ابتدا قشر بيکار يا کمدرآمد جامعه و يا برخي کارمندان که اسير پرداخت قسط ماهانه هستند، با خودروهايي چون پيکان و رنو و سپس پرايد اقدام به مسافرکشي در شهر مي کردند اما امروز بسياري از خودروها حتي پژو 206 و سيتروئن زانتيا نيز در تهران مسافرکشي ميکنند.
در سالهاي اخير گستردهتر شدن محدوده طرح ترافيک و محدوديتهاي مشابه آن در مواقع قرار گرفتن وضعيت آلودگي هوا در شرايط اضطراري، باعث با رونق کار تاکسيها شده اما کمبود اين وسيله نقيله عمومي در نقاط ديگر شهر محسوس بوده و با افزايش تعداد مسافرکشهاي شخصي همراه بوده است.
تاکنون مشاهده شده که برخي مسافرکشها تفنني يا حتي اهداف ديگر اقدام به اين کار ميکنند. هرچند هر روز در پايتخت ميان رانندگان تاکسي و مسافرکشهاي شخصي درگيريهاي لفظي يا حتي فيزيکي رخ ميدهد، اما به علت ضعف در هماهنگي ناوگان تاکسيراني، اين دو گروه مکمل يکديگر بوده و مجبور به تحمل هم هستند.
مسافرکشنماها که در گروههاي حداقل دو نفره اقدام به زورگيري ميکنند، در طول شبانهروز به شکار اقدام ميکنند و فعاليت آنها به شبها محدود نميشود، بنابراين بسياري از شهروندان سعي ميکنند هنگام تاريکي هوا سوار خودروهاي مسافرکش شخصي نشوند. اما بسياري از دختران و خانمها که خانوادهشان مقرر کردهاند پس از غروب در خانه باشند در شرايطي که تاکسي پيدا کنند، به ناچار براي اين که دير به مقصد نرسند سوار مسافرکشهاي شخصي ميشوند و گاهي اسير زورگيران و متجاوزان به عنف ميشوند.
در صورتي که تاکسيها با برنامه و هماهنگ عمل کنند، جايي براي مسافرکشي شخصي در شهر نميماند و با توجه به اين که زورگيران در بين مسافربرهاي غيرقانوني پنهان هستند و شناسايي آنها ممکن نيست، در نتيجه ميتوان تاکسيراني تهران را مقصر اصلي جرمهاي جديد پايتخت شناخت.
انتهای پیام/