به گزارش ميراث آريا (CHTN)، در چند سال گذشته سايت‌هاي خبري که بيش‌تر آن‌ها از سوي برخي مسوولان يا چهره‌هاي سياسي سابق راه‌اندازي شده‌اند و پس از مدتي سپري کردن دوران اوج رو به زوال رفته‌اند، به علت کمبود بودجه اقدام به پذيرش آگهي کرده‌اند. از آنجا که بيش‌تر صاحبان صنايع و خدمات ترجيح مي‌دهند از طريق صداوسيما، روزنامه‌ها و بيلبورد تبليغات خود را منتشر کنند و تأثير اطلاع‌رساني در فضاي اينترنت و هزاران کاربر روزانه سايت‌هاي خبري جدي گرفته نمي‌شود، اين سايت‌ها کمتر حق انتخاب دارند و مجبور هستند بسياري از آگهي‌ها را قبول کنند.

قرار گرفتن آگهي در سايت‌هاي خبري و خبرگزاري‌ها در دنيا متداول است اما در ايران بيش‌تر اين آگهي‌ها با فورمت‌هاي «GIF» يا «Flash» طراحي مي‌شوند تا تصاوير متحرک و نوشته‌ها را مانند تبليغات ديجيتالي روي ساختمان‌ها نمايش مي‌دهند و بيش‌تر جلب نظر کنند. اما بعضي از اين آگهي‌ها چون غيراصولي و توسط افراد غير گرافيست ساخته مي‌شوند، باعث آزار چشم کاربر و بر هم خوردن تمرکز او هنگام مطالعه اخبار مي‌شوند. اين نکته را نيز بايد در نظر داشت که بخشي از آگهي‌هاي عجيب و غريب اين سايت‌ها به صورت توافقي تبادل شده‌اند و سود مالي در پي ندارند.

از آنجا که سايت‌هاي تفريحي که داراي محتواي سرگرمي مانند جوک و لطيفه، فال، عکس هنرپيشه‌ها و اخبار جالب هستند آگهي‌هاي بسيار زياد و متنوعي نيز دارند، سايت‌هاي خبري نيز رفته رفته ظاهري شبيه آن‌ها را به خود مي‌گيرند. اين در حالي است که مخاطبان سايت خبري انتظار دارند در سايت با فضايي سنگين و مناسب شأن مواجه شوند، زيرا زماني که يک آگهي متحرک آبميوه‌گيري پنج کاره در حال چشمک زدن است، کاربر نمي‌تواند خبرهاي سياسي کشور را با تمرکز مطالعه کند.

تعداد آگهي‌هاي سايت‌هاي خبري متغير است اما اکنون سايت تابناک با 25 آگهي در صدر است و براي مثال عصرايران با 17 آگهي و خبرآنلاين با 15 آگهي پس از آن هستند. کارخانه‌هاي خودروسازي، شرکت‌هاي هواپيمايي، هتل‌ها، بانک‌ها، اپراتورهاي موبايل و نمايندگي‌هاي محصولات الکترونيکي کره‌اي از مشتريان ثابت سايت‌هاي خبري هستند و آگهي‌هايي با مضاميني چون کنفرانس و سمينار‌ها، ايزولاسيون رطوبتي ساختمان، دانشگاه‌ها، فروشندگان کارتريج و موسسه‌هاي آموزشي از دسته آگهي‌هاي سطح بالايي هستند که در اين سايت‌ها مشاهده مي‌شوند و در کار آ‌ن‌ها تبليغات کم‌ارزش بسياري وجود دارد. از اين ميان، «خبرآنلاين» تنها سايتي است که همزمان سايت‌هايي در زمينه اقامت در مالزي و حتي يک وکيل رسمي مهاجرت به کانادا را منتشر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1389110954