آيدين آغداشلو نمايش آثار شش هنرمند در نمايشگاه آثار نقاشي خاندان غفاري را نشاندهنده طرح حقيقي از نقاشان دوره قاجار دانست و افزود: با نمايش اين آثار يک تصوير و درک کلي اما شايسته و صحيح از دوران قاجار در ذهن بازديدکنندگان منعکس خواهد شد.
وي با اشاره به حضور خانواده هاي هنرمند بسيار در تاريخ از جمله خاندان طاهر به عنوان يکي از هنرمندان کاشي کار بزرگ، بيان داشت: آثار اين خاندان نزديک به 300 سال باقي ماند.
اين مدرس تاريخ هنر و نقاشي اضافه کرد: در دوران قاجار خانواده هاي متعددي وجود داشتند که هنرمندان بزرگي از جمله وصال شيرازي اديب و خوشنويس را ارائه کردند.
وي با بيان اينکه در اثر تأثير فرهنگ، فرزند هنرمند به روش و شيوه پدر کار مي کرد، افزود: در اين نمايشگاه به وضوح اين تأثيرگذاري قابل مشاهده است.
آغداشلو مسائل اقتصادي، دلايل روحي و معنوي و صنف در حوزه هنر و فرهنگ به عنوان عامل نافذ را از جمله دلايل اصرار خانواده هنري به انتقال اين هنر در ميان فرزندان خود برشمرد.
وي خاندان صنيع الملک را نسل اندر نسل اهل فرهنگ توصيف کرد که اين ميراث ارزشمند خود را همانند يک بار امانت به نسل هاي بعد از خود سپرده و منتقل کرده است.
آغداشلو، ابوالحسن غفاري را نخستين و مهمترين هنرمند در ميان خانواده ميرزا محمد معرفي کرد که هنر خود را به صورت گسترده تر، رسمي تر و حرفه اي تر آغاز کرده است.
وي هماهنگي صورت، اندام، منظره، صندلي و فرش را در آثار صنيع الملک فوق العاده جذاب توصيف کرد و بيان داشت: صنيع الملک نقاش، تصويرگر، چاپگر، بنيانگذار نخستين هنرکده و پيشگام هنر گرافيک در ايران به شمار مي رود.
اين کارشناس هنري با بيان اينکه پسر کوچکتر ابوالحسن غفاري به نام يحيي خان از نظر چهره به پدر شباهت داشت، افزود: وي از جانب ناصرالدين شاه لقب ابوالحسن ثالث گرفت.
وي ادامه داد: يحيي خان علاوه بر مهارت در نقاشي آبرنگ و رنگ و روغن علاقه زيادي به رونگاري از آثار مشاهير دوره رنسانس اروپا داشت.
آغداشلو در ادامه توضيحاتي در مورد مسعود غفاري، ميرزا بزرگ غفاري، ابوتراب غفاري ارائه کرد و گفت: ميرزا محمد خان غفاري (کمال الملک) مشهورترين و پرنفوذترين شخصيت در تاريخ هنر معاصر ايران به شمار مي رود.
وي با بيان اينکه با آثار کمال الملک جريان دويست ساله تلفيق سنت هاي ايراني و اروپايي به پايان مي رسد، گفت: سنت طبيعت گرايي اروپايي در قالب نوعي هنر آکادميک با اثر وي تثبيت مي شود.
اين نويسنده با اشاره به توجه نداشتن نقاشان ايراني به منظره، خاطرنشان کرد: کمال الملک به منظره سازي توجه اي ويژه داشته است.
وي از جمله مهمترين نقاشي کمال الملک در دوران قاجار را تالار آئينه عنوان کرد که آميزه اي از هنر، روح و مفهوم ايراني و نقاشي واقع گرايانه غربي است./119
انتهای پیام/