کاخ مظفري دارآباد موزه پزشکي بيمارستان مسيح دانشوري مي‌شود

به گزارش ميراث‌آريا(chtn) مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران ضمن اعلام اين خبر سبک‌سازي، مرمت و استحکام بخشي سقف‌هاي طبقه اول، مقاوم سازي، اصلاح و مرمت ديوارهاي داخل در طبقه اول و همکف و اجراي تاسيسات الکتريکي را از جمله اقدامات مرمتي اين بنا عنوان کرد.

محمدابراهيم لاريجاني افزود: مهار و ايمن‌سازي تزئينات با ارزش معماري چون آينه‌کاري‌، گچبري، لمه کوبي، رنگبرداري، پاکسازي و مرمت درها و پنجره‌هاي چوبي و نماي بيروني اين بنا نيز به اتمام رسيده است.

به گزارش روابط عمومي ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران اين کاخ زيبا در محوطه‌اي رو به بازترين دره‌ها که زماني در آن دار قالي برپا مي‌شد و به همين علت بعدها دارآباد نام گرفت جهت اقامتگاه موقت مظفرالدين شاه قاجار بنا شد.

زمين اين بنا با توجه به کتيبه‌اي از سنگ مرمر که در داخل بنا موجود است، در سال ۱۳۱۹ هجري قمري توسط ميرزا علي اصغرخان امين السلطان خريداري و دستور ساخت بناي آن جهت بيماري مظفرالدين شاه در سال ۱۳۲۰ از سوي ميرزامحمودخان حکيم الملک وزير دربار صادر شد.

اين عمارت در ابتدا کاخ مظفري نام گرفت و حتي منطقه‌اي که اين کاخ در آن بنا شد به دليل حضور شاه در آن به شاه‌آباد معروف شد، اما نام قديم آن همانگونه که گفته شد به دليل وجود دارهاي فراوان قالي، دارآباد نام گرفت.

در زمان پهلوي اول، برعکس بسياري از بناهاي قاجاري که مورد بي‌مهري و تهديد بود به علت قرار گرفتن در مکاني خوش آب و هوا جهت تاسيس بيمارستان مسؤولان مورد توجه قرار گرفت و به اين ترتيب کاخ مظفري تبديل به بيمارستان مسيح دانشوري شد.

اين بنا در سال 1381 با شماره 3792 در فهرست آثار ملي ايران جاي گرفت.

/115

انتهای پیام/

کد خبر 1389120314