وي اضافه کرد: براساس قابليتهاي بي شمار مردم شناختي، تنوع گونه شناسي مسکن روستايي و گستردگي فرهنگي در اين استان راه اندازي دو اکوموزه روستايي در لتاک تنکابن(غرب استان) و بليران آمل ( شرق استان) پيش بيني شده است.
اين مقام مسوول با بيان اينکه دو محوطه يادشده پس از مطالعات مشاور مربوطه و مکان يابي براي راه اندازي اکوموزه انتخاب شدهاند، گفت: هر کدام معيارها و قابليتهاي مختلفي براي انتخاب داشتهاند.
وي از جمله قابليتهاي انتخاب روستاي بليران براي راه اندازي اکوموزه به قابليتها و توانمنديهاي فرهنگي منطقه، تحت پوشش قرار دادن اقليمهاي مطالعه شده براي دسته بندي و تيپ شناسي مساکن روستايي، بکر و طبيعي بودن منطقه، بسترهاي جنگلي و حفظ منظر طبيعي منطقه و وجود زيرساخت هاي گردشگري چون هتل اشاره کرد.
ايزدي اکوموزه را يک بياني از انسان و طبيعت توصيف کرد که برخلاف نظريههاي گذشته جدا از خاستگاه و بوم به نمايش در نميآيد و اين ويژگي را نخستين قدم براي راه اندازي اکوموزه دانست.
وي با بيان اينکه جذب مشارکت جوامع محلي و بومي براي راه اندازي اين اکوموزه در دستور کار قرار دارد، بيان داشت: بدون مشارکت اين جوامع محلي حفاظت و توسعه پايدار از اکوموزه ها و آثار تاريخي مقدور نيست.
معاون ميراث فرهنگي استان مازندران با اشاره به وجود شاخصها و معيارهاي بين المللي براي راه اندازي اکوموزه که سعي شده در کشور بومي سازي شود، گفت: اکوموزه روستايي گيلان با بهره گيري از تجارب دانشگاه هاي کشور فرانسه راه اندازي شد.
وي با بيان اينکه محتواي معرفي شده در اکوموزه روستايي نبايد جدا از باورها و اعتقادات مردم باشد، يادآور شد: اکوموزه بايد برآمده از اعتقادات جاري و ساري مردم اين مرز و بوم همراه با جريان زندگي و حيات باشد.
ايزدي به دو نوع اکوموزه طبيعي و مصنوعي اشاره کرد و اظهار داشت: اکوموزه روستايي جز اکوموزه مصنوعي به شمار ميآيد.
وي هدف از راه اندازي اين اکوموزه را مطالعه دقيق درمورد فرهنگ و شناخت آداب و رسوم و آئينهاي اجرايي، موثرترين روش براي احيا و ثبت اين آئينها و تضمين پايداري ميراث معنوي عنوان کرد.
اين مقام مسوول، آموزش رشتههاي مرتبط به اکوموزه در دانشگاهها و مراکز علمي آموزشي به منظور توسعه و تربيت متخصصين در اين حوزه را خواستار شد.
119/
انتهای پیام/