کارشناس ترافيک و دبير سابق شوراي عالي هماهنگي ترافيک در گفتگو با ميراث آريا(chtn)،با بيان مطلب فوق ، گسترش کمي خطوط BRT را زير سوال برده و گفت : گسترش خطوط اتوبوسراني تندرو در کلانشهر تهران بدون توجه به مشکلات چشمگير موجود در خطوط قبلي ،رفتن به کج راهه است.

«مجتبي شفيعي»با اشاره به وجود مشکلات نرم‌افزاري بسيار در سامانه اتوبوس‌هاي تندور تهران گفت: بايد توجه داشته باشيم که با افتتاح اين خطوط تندرو ، تهران از منظر سخت‌افزاري (تعداد اتوبوس) با وضعيت مطلوب و استاندارد جهاني فاصله چنداني ندارد؛ اما از نظر نرم‌افزاري و مديريتي فاصله زيادي با استانداردهاي دنيا داريم.

اين کارشناس افزود: مشکلي که در سامانه اتوبوس‌هاي تندرو شهر تهران داريم، حاکميت مديريت سنتي بر اين سيستم حمل‌ونقلي است. مديريت در سيستم اتوبوسراني ما علمي نيست بلکه بر مباحث تجربي استوار است.

اين کارشناس ترافيک شهري ادامه داد: امروز در دنيا، سيستم اتوبوسراني به گونه‌اي است که حضور و مديريت انساني در آن کم‌رنگ و سيستم هوشمند مديريتي و اطلاع‌رساني جايگزين آن شده است.

«شفيعي» به سيستم پايش هوشمند اتوبوسراني در سامانه BRT اشاره کرد و گفت: در زمان حضور در شوراي‌ عالي ترافيک، پروژه‌اي را براي هوشمند کردن سيستم اتوبوس هاي تندرو تعريف کرده بوديم. اين سيستم پايش هوشمند مي‌تواند حرکت اتوبوس‌ها را مديريت و کنترل کند و به مسافران اطلاع‌رساني کند.

او ادامه داد: سرمايه‌گذاري اوليه سيستم هوشمند اتوبوسراني نسبت به ارزش ريالي ناوگان اتوبوسراني حدود يک درصد است. در حالي که اين سيستم ۳۰ درصد امکان افزايش ظرفيت را ايجاد مي‌کند. با اين حال اين سيستم هوشمند با وجود وعده‌ها و شعارهاي بسيار هنوز در اتوبوس‌هاي تندرو ايجاد نشده است .

دبير سابق شوراي هماهنگي ترافيک کشور به ضعف سامانه حمل‌ونقلي در بخش‌هاي ديگر تهران نيز اشاره کرد و گفت: با توجه به ضعف زيرساخت‌ها در حمل‌ونقل همگاني طبيعي است که سيستم‌ها در جايگاه واقعي خود قرار نداشته باشند، در تهران سيستم‌هاي حمل‌ونقل عمومي کار سيستم مافوق خود را انجام مي‌دهند. به طوري که به عنوان مثال تاکسي‌ها در دنيا يک نفر مسافر مقصدي دارند اما در ايران تاکسي‌ها با تمام ظرفيت سرنشيني خود کار مي‌کنند. اتوبوس‌ها هم با وضعيت اشباع کنوني خود، در مقام مترو عمل کرده و مترو هم مانند اکسپرس لاين‌هاي خارجي عمل مي‌کند. به گفته »شفيعي» اگر سيستم حمل‌ونقل ريلي روان شود، اتوبوس‌ها هم جايگاه واقعي خود را به دست مي‌آورند.
/118

انتهای پیام/

کد خبر 1390032315