يک جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با ميراث‌آريا (chtn)، با بيان اين مطلب به تجربه‌هاي شخصي‌اش در مواجهه با چنين رانندگاني اشاره کرده و افزود: بنده تا به حال چندين بار به رانندگاني برخورد کرده‌ام که اصلا براي يک مسافر چنين حقوقي را قائل نيستند البته بايد اين را هم در نظر بگيريم که اين رانندگان نيز خود، قرباني فرهنگ غلطي هستند که نتوانسته مفهوم حقوق شهروندي را در جامعه نهادينه کند.

دکتر «امان ا... قرايي مقدم»، با بيان اين نکته که اين مشکلات براي مسافران در فصل تابستان بيشتر به وجود مي‌آيد افزود: به عنوان نمونه در روزهاي گرم بسيار مشاهده مي‌کنيم که رانندگان تاکسي‌ها در صورت وجود کولر در خودرويشان از آن استفاده نمي‌کنند که البته دليلش را بالا بودن نرخ سوخت دانسته و روشن بودن کولر خودرو را با افزايش مصرف سوخت مساوي مي‌دانند. اما در اين ميان به اين نکته توجه نمي‌کنند که وقتي فردي کرايه‌اي را مي‌پردازد در قبال پرداخت آن وجه از حقوقي هم برخوردار مي‌شود.

اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي از سازمان‌هاي نظارتي به عنوان يکي از عوامل زير سوال رفتن حقوق شهروندي مسافران تاکسي ياد کرده و ادامه داد: سازمان‌هاي نظارت برتاکسي‌ها زير مجموعه مديريت شهري هستند که بسيار بر رعايت حقوق شهروندي تاکيد مي‌کند چنين مجموعه‌اي اگر واقعا قصد اجراي اين مفاهيم را دارد بايد براي رانندگان تاکسي به عنوان يکي از مهم‌ترين اجزاي مديريت شهري ، چنين مفاهيمي را نهادينه کند.


«قرايي مقدم» خاطرنشان کرد: هم اکنون مجموعه مديريت شهري در مورد دريافت ماليات اين تاکسي‌ها بسيار دقيق است و چنين مفهومي يعني پرداخت عوارض را براي رانندگان نهادينه کرده اما در مورد اين حقوق بسيار مهم تا به حال قانوني را به تصويب نرسانده است به عنوان مثال آيا شما تا به حال ديده‌ايد يکي از مديران شهري به مردم توضيح دهد چرا بيشتر تاکسي‌هاي پايتخت دستگيره بالابرنده شيشه‌ها را از محل تعيين شده جدا مي‌کنند تا مسافر نتواند شيشه را بالا و پايين ببرد؟

/118

انتهای پیام/

کد خبر 1390041810