اين مسوول در پاسخ به اين پرسش که «سال گذشته برخي از کتابهاي فني و حرفهاي و کاردانش با تاخير به دست دانشآموزان رسيده است»، تصريح کرد: حتي يک جلد کتاب را نميتوانيد پيدا کنيد که با يک ماه تاخير به دست دانشآموزان رسيده باشد و چنين چيزي غيرممکن است.
«حسيني» ادامه داد: کتابهاي فني و حرفهاي و کاردانش حدود ۷ ميليون جلد از مجموع ۱۳۵ ميليون جلد کتاب درسي را تشکيل ميدهد که مشکل توزيع آنها به خاطر نبودن اصل کتاب نبوده، بلکه به دليل نوع توزيع جمعيت و ارائه برخي از رشتهها در برخي از استانها بوده است؛ به گونهاي که در بعضي از استانها تا ۱۵ مهرماه نيز ثبتنام داشتهايم و از همان تاريخ کتابها را به آنها ارائه کردهايم.
مديرکل چاپ و توزيع کتب درسي وزارت آموزش و پرورش تصريح کرد: امسال براي اين که اين مشکلات کمتر شود، تمهيداتي به طور مشترک با دفتر آموزش متوسطه فني و حرفهاي و کاردانش در نظر گرفتهايم تا اين مشکلات به حداقل برسد.
او در رابطه با برنامههاي آموزش و پرورش براي «بازيافت» کتب درسي و صرفهجويي در مصرف کاغذ گفت: موضوع بازيافت کتابهاي درسي از حدود ۲۵ سال پيش مطرح بوده و طي جلساتي با کارشناسان وزارت صنايع، سازمان حفاظت محيطزيست و شهرداري نيز آمادگي کامل خود را براي انجام اين کار اعلام کردهايم.
«حسيني» خاطرنشان کرد: بازيافت تعاريف صنعتي مخصوص به خودش را دارد که بر اين اساس، کاغذ شيميايي سفيد بايد مجدداً به کاغذ شيميايي سفيد و کاغذ مکانيکي بايد به کاغذ مکانيکي تبديل شود اما در شرايط فعلي مشکل اين است که بازيافت به معناي واقعي انجام نميشود و کارخانجاتي که در اين زمينه فعاليت ميکنند، از امکانات صنعتي کافي برخوردار نيستند.
اين مدير در توضيح اين مطلب اظهار داشت: در حال حاضر آن مقدار از کتابهاي درسي که جمعآوري ميشود، به طور کامل در چرخه بازيافت قرار ميگيرد و هيچ بخشي از آن باقي نميماند، اما کاغذ سفيد کتاب به «کاغذهاي سنگين» مانند کارتن و جعبه کفش و بخشي از آن نيز به دستمال کاغذي تبديل ميشود.
مديرکل چاپ و توزيع کتب درسي وزارت آموزش و پرورش تأکيد کرد: اگر هر کدام از واحدهاي صنعتي طرحي در اين رابطه دارند ما به طور کامل آماده همکاري هستيم و هر تجربهاي هم که داشته باشيم، در اختيار آنها ميگذاريم، اما مشکل اينجا است که واحدهاي صنعتي توان اين کار را ندارند و وارد ميدان نميشوند.
«حسيني» عنوانکرد: آموزش و پرورش سالانه فقط ۵۰ هزار تن کاغذ از مجموع ۳۰۰ هزار تن کاغذي را که در کشور مصرف ميشود، به خود اختصاص ميدهد که خوب است بر روي آن ۲۵۰ هزار تن که بازيافت نميشود از قبيل روزنامهها، مجلات و بروشورها نيز تمرکز شود.
اين مسوول همچنين خاطرنشانکرد: البته بايد اين فرهنگسازي را نيز انجام دهيم که دانشآموزان طرز استفاده صحيح از منابع و صرفهجويي را بدانند، اما اين کار بايد در تمام بخشهاي جامعه نهادينه شود و تمام دستگاهها از قبيل وزارت صنايع و سازمان حفاظت محيط زيست به کمک آموزش و پرورش بيايند چرا که اين وزارتخانه به تنهايي نميتواند کاري انجام دهد.
/118
انتهای پیام/