بررسيها حاکي از آن بود که الياف زمينه و نخهاي سوزندوزي همگي پشمين، نوع بافت زمينه سرژه و رنگ بافته ثابت و طبيعي بوده و در اثر شرايط نگهداري، بافته اسيدي و دچار آلودگيهاي بيولوژيکي شده است.
عمليات حفاظت و مرمت اين اثر شامل باز کردن قاب و جدا کردن بافته از شاسي، بازکردن لايههاي آستر و ساپورت و نوارها، غبارروبي، استحکامبخشي محلهاي اتصال، پاکسازي و شستشو با حلالهاي مناسب در هر قسمت، انجام وصالي علمي، نوارگيري لبههاي سست، دوخت (پر کردن بخشهاي کمبود) و ارائه و اجراي طرح حفاظت پيشگيرانه در قابگيري و نمايش اثر بر روي اين بافته بوده است.
به طور مشخص پتهاي با الياف، رنگآميزي و نقش مشابه همانند پته مورد بررسي بسيار کمياب است؛ نمونههاي مشابه در مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران و موزههاي ديگر از نظر رنگ زمينه و ترکيب نقوش به کار رفته مشابه اثر مورد بررسي نميباشند، ولي رنگ نخهاي رودوزيها و موتيوهاي تشکيلدهنده نقش، همچنين دو بخش کناري دوخته شده به قسمت اصلي پته، همگي مشابه آثار ديگر و معرف اصالت اين بافته قاجاري هستند.
الف/117
انتهای پیام/