دومین جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی خراسان جنوبی در سال 92برگزار شد

دومین جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی در محل استانداری این استان و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اعضای این کارگروه برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، در این جلسه پس از ارایه گزارش بررسی شخصیت حکیم نزاری و علامه عبدالعلی بیرجندی اعضا کارگروه در خصوص تملک اراضی، احداث و تکمیل مقبره حکیم نزاری بیرجند و همچنین احداث المان یادبود عبدالعلی بیرجندی بحث و تبادل نظر کرده و تصمیماتی اتخاذ کردند.

بررسی مناطق نمونه گردشگری فاقد سرمایه گذار و فاقد توجیه اقتصادی و همچنین موضوع اعتبارات کمک های فنی و اعتباری(یارانه- تسهیلات) پروژه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دو دستور کار دیگر این کارگروه بود.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در دومین جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مقبره حکیم نزاری بیرجند برخلاف شعرا و حکیمان هم عصرش بسیار کوچک و محقر ساخته شده است و فاقد محوطه سازی و فضای سبز است.
رضایی در ارتباط با مقبره حکیم سعدالدین نزاری قهستانی افزود: بنای آرامگاه در سال 1390، به شماره 30163 در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است.
وی تصریح کرد: سعدالدین نزاری قهستانی ملقب به حکیم نزاری، سراینده و شاعر سده هفتم هجری است که مقبره این حکیم فرزانه یکی از نقاط دیدنی و تاریخی شهر بیرجند است که در بافت تاریخی شهر واقع شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تاکید کرد می توان با تملک حریم اثر و طراحی محوطه و احداث مجتمع فرهنگی و هنری، فضایی در شأن و منزلت این شاعر برجسته ایجاد کرد که این امر سبب جذب گردشگر نیز می شود.
وی خاطرنشان کرد برای آزاد سازی حریم و محوطه سازی و ساخت مجتمع فرهنگی و هنری(فرهنگسرا) دو میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این جلسه گفت: با توجه به اینکه اردیبهشت ماه سال آینده بیرجند میزبان همایش ملی نقد و تحلیل زندگی، اشعار و اندیشه های حکیم نزاری توسط دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند می باشد، باید از هم اکنون به فکر گسترش و بازسازی آرامگاه باشیم. اولیایی افزود: در این ارتباط یا باید نهادها و دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع وارد کار شوند و یا کل پروژه به دست بخش خصوصی واگذار شود که تکلیف نهایی بحث بایستی در کارگروه ویژه مطرح و هر چه سریعتر نتیجه اعلام شود.
/108

انتهای پیام/

کد خبر 1392091312

برچسب‌ها