چهار طاقی و مسجد سنگی ایج استهبان ساماندهی شد

ساماندهی محوطه پیرامونی دو اثر ساسانی، چهار طاقی و مسجد سنگی ایج استهبان آبان ماه امسال به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، منصور عباسپور گفت: محوطه پیرامونی چهار طاقی و مسجد سنگی بر اثر بارندگی شدید در سال گذشته آسیب دیده بود و کف سازی طبیعی بر اثر سیلاب ها تخریب شده بود که ساماندهی پیرامون این دو اثر ساماندهی وریگلاژ ،مسطح سازی و شن ریزی شد.

عباسپور گفت: موقعیت طبیعی اثر طوری است که در مسیر سیلاب های جاری شده از ارتفاعات قرار دارد که در این عملیات تغییر مسیر  در بخش کوچکی از این مسیر انجام شد.

وی همچنین گفت : این بنا متعلق به دوره ساسانیان است که در شهر ایج ، استهبان در دره سر سبز بندره قرار دارد و به شماره 957 در تاریخ 1352/10/5 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است . 

مسجد سنگی ایج که از آثار ارزشمند تاریخی شهرستان استهبان محسوب می‌شود و مشتمل بر فضایی با 2 متر عرض، 7 متر طول و 4 متر ارتفاع است. در قرن پنجم هجری قمری، در دیواره‌ جنوبی این بنا، محرابی ساخته و از آتشکده به مسجد تبدیل شده است و بقیه‌ بنا مربوط به دوران ساسانیان است. 

کتیبه‌ای به خط نسخ قرآنی، بر جداره‌ محراب این بنا نقش بسته که ترجمه‌ فارسی آن این عبارت است «به کوشش امیر دربان که سرزنش شده است سنه407» این تاریخ مربوط به دوره‌ دیلیمان‌ آل‌بویه در فارس و زمان سلطنت سلطان‌الدوله دیلمی است. 

انتهای پیام/

کد خبر 139309154