به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،رویا بهادری عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی، با اعلام این خبر گفت: در این کار برای اولین بار مواد به کار رفته در کاغذ های ابری بررسی و شناسایی شد.
به گفته این کارشناس برای اجرای این طرح 18 نسخه از کتابخانه مجلس شورای اسلامی و 30 نسخه از کتابخانه های عمومی و خصوصی بررسی شدند.
بهادری افزود:با توجه به اهمیت الیاف کاغذ استفاده شده در کاغذ سازی ابری در ابتدا الیاف به کار رفته در کاغذ های ابری با روشهای میکروسکوپی بررسی و سپس رنگ، بستمان و آهار استفاده شده در کاغذهای ابری با روشهای شیمیایی، میکروسکوپی و دستگاهی شناسایی شدند.
به گفته این پژوهشگر،کاغذ ابری، کاغذی است که با درآمیختن رنگها، نفوش مختلفی شبیه به ابر یا ابرهای درهم یا امواج آب بر آن نقش می بندد.
از این کاغذ در آستر بدرقه کتاب، به عنوان حاشیه در اوراق خطی متن و حاشیه شده، حاشیه مرقعات، برای خوشنویسی و نقاشی به عنوان کاغذ متن زمینة قلمدان، جلد لاکی و جعبه های لاکی و روی جلد استفاده می شد و حتی در تزئین لبة اوراق نسخ خطی نیز کاربرد داشت.
به گفته وی ، مایل هروی معتقد است که کاغذابری بر اثر رواج ابر و ابرسازی در نقاشی ایرانی در اواخر سده نهم یا اویل سدة دهم هجری در ایران به وجود آمده است.
بهادری افزود: کاغذی که در ابری سازی به کار می رفته معمولاً از انواع مرغوب انتخاب می شده است و برای لعاب یا مایع ابری معمولاً از تخم شنبلیله ،پیاز کوهی، تخم کتان استفاده می کردند.
این طرح پژوهشی با همکاری نرگس پدرام پژوهشگر آزاد و فرانک بحرالعلومی پژوهشگر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
انتهای پیام/