بنای تاریخی پشت قلعه آبدانان مرمت شد

بنای تاریخی پشت قلعه آبدانان مرمت شد.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی ، \" عبدالمالک شنبه زاده\" مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت : با توجه به ابلاغ اعتبارت مرمتی از سوی سازمان مرکزی بنای تاریخی پشت قلعه آبدانان مرمت شد.

وی افزود : از جمله آیتم های اجرایی که بر روی این بنا انجام می گیرد تهیه مصالح و اجرای راه پله دسترسی به بالای قلعه به طول 20 متر و عرض 2 متر با ارتفاع 40سانتی متر  (شامل پی سازی و شیب بندی مناسب و با سنگ لاشه به حجم 6/1 متر مکعب است.

شنبه زاده بیان داشت : از دیگر عملیات اجرایی بنا ،  اجرای سکوی سنگی در ابتدای ورودی راه پله و  سنگ فرش کف معبر با استفاده از تخته سنگهای کار شده و همچنین  اجرای یک ردیف دیوار سنگی با استفاده از سنگ مالون حجاری شده در لبه بالایی راه پله و پلکانهای ایجاد شده در طول مسیر و اطراف سکوها است .

وی ادامه داد : تهیه و نصب راه پله فلزی در انتهای پلکان سنگی جهت ارتباط پلکان با داخل قلعه به طول 15 متر در دو بازو و به عرض 2 متر و ... امکان تردد بر روی آن را میسرنموده است .

 مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری اظهار داشت :  بندکشی سنگ فرش کف معابر و نیز بندکشی دیواره های سنگی کناره های راه - مرمت دیوار در ضلع شرقی ( اتاقک ورودی راه پله )  - اجرای بندکشی دیوار در ضلع شرقی ( اتاقک ورودی راه پله ) ـ اندود گچ بر روی سطح فوقانی دیوارهای باقی مانده اتاقک ورودی ـ ترمیم و پر نمودن ترکها و شکافهای موجود در برجک نگهبانی ضلع شمالی ـ اجرای دیوار در ضلع شمالی ـ پی کنی و خاکبرداری و خاکریزی پشت دیوار به حجم  در دیوار ضلع شمالی بارو ـ اندود روی دیوار و برجک نگهبانی سمت شمالی رودخانه و بخش تخریب شده  . ـ استحکام بخشی و تقویت سازه ای بقایای دیوار بارو در ضلع شمالی ـ اجرای کانال سنگی روباز در منتهی الیه کانال احداث شده به سمت رودخانه با سنگ لاشه و ملات سیمان ، نیز از دیگر عملیات های اجرایی در مرمت بنای تاریخی پشت قلعه آبدانان است .

بنای تاریخی پشت قلعه در تاریخ 17/12/80 به شماره 7974 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و مربوط به دوران ساسانی وقرون اولیه اسلامی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1394041421