بررسی مسائل گردشگری اردبیل در اتاق فکر استان

جلسه اتاق فکر استان به منظور بررسی مسائل اساسی گردشگری استان و ارائه راهکارهایی برای توسعه آن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، جلسه اتاق فکر گردشگری با عنوان \"بررسی مسائل اساسی گردشگری استان و ارائه راهکارهایی برای توسعه\" با حضور معاون گردشگری، مدیرگروه مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی، مدیر اتاق فکر استان و جمعی از اساتید مدیریت اقتصاد و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ظهر روز سه شنبه 23 تیرماه برگزار شد.

معاون گردشگری استان در این جلسه با اشاره به برگزاری جلساتی در اداره کل آموزش و مطالعات تحت عنوان اتاق فکر، بیان داشت: پیش از این نیز سه جلسه با حضور انجمن ها و جوامع صنفی حوزه های مختلف، جوامع مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز پذیرایی بین راهی، راهنمایان تور، اساتید دانشگاه و ... تشکیل شده است.

قادر تقی زاده با بیان اینکه ورود گردشگر خارجی به کشور پیش از انقلاب سیر صعودی داشت اما پس از انقلاب به دلیل وقوع انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس عملا به گردشگری پرداخت نشد، افزود: در برنامه های اول و دوم توسعه نیز سطری به عنوان گردشگری دیده نشد اما در برنامه های سوم و چهارم و پنجم توسعه با توجه به این موضوع گام های مؤثری در این زمینه برداشته شد و درحال حاضر نیز در حال تدوین آن در برنامه های ششم هستیم.

وی هر گردشگر استانی را متأثر از مسائل جهانی و کشوری دانست و در ادامه به تشریح نقاط قوت و ضعف گردشگری کشور بر اساس آمار ارائه شده و تأثیر آن بر گردشگری استان ها به ویژه استان اردبیل پرداخت.

این مقام مسئول در ابتدا از کسب رتبه نخست کشورمان در زمینه قیمت های رقابتی در بخش سفر و گردشگری خبر داد و گفت: از نظر نقاط قوت گردشگری، کشور ایران از نظر تعداد سایت های جهانی میراث فرهنگی رتبه نهم، ارزان بودن قیمت سوخت رتبه دوم، قدرت خرید رتبه ششم، ارزان بودن مالیات بلیط و عوارض فرودگاهی رتبه دوم، تعداد صندلی کیلومترپروازهای داخلی رتبه 25، صادرات صنایع خلاقانه رتبه 32، کیفیت زیر ساخت های ریلی 45 و هزینه های شروع کسب و کار جدید رتبه 43 را از آن خود کرده است.

وی با بیان اینکه رتبه گردشگری ایران در مجامع بین المللی از میان 140 کشور، نزدیک به 100 است، افزود: براساس آمار سال 92، شش میلیون و 900 هزار گردشگر از کشور خارج شده و چهار میلیون و 800 هزار گردشگر نیز به کشور وارد شده است که 72 درصد آن از مرز زمینی و 28 درصد آن از مرز هوایی بوده است.

تقی زاده عرضه و تقاضا را مهمترین مباحث مطرح در گردشگری عنوان کرد و اظهار داشت: گردشگری در بحث عرضه، به مواردی چون جاذبه ها، تأسیسات، خدمات و زیرساخت های گردشگری تقسیم بندی می شود.
استان اردبیل، صاحب 210 جاذبه گردشگری
 
وی اساس گردشگری را تنوع و تنوع طلب بودن انسان دانست و یادآور شد: هر چقدر تنوع جاذبه های تاریخی، طبیعی، معنوی و فرهنگی یک استان یا یک کشور بیشتر باشد به طبع، گردشگری آن نیز توسعه خواهد یافت که استان اردبیل با داشتن 210 جاذبه تاریخی و طبیعی قابل بازدید، از این تنوع گردشگری برخوردار است.

معاون گردشگری استان، موقعیت جغرافیایی استان را در راه جاده ای برای ورود گردشگر بسیار مناسب تر از دیگر راه های ارتباطی توصیف کرد و بیان داشت: اما به دلیل عدم دسترسی راههای ارتباطی به بزرگراه ها، در توزیع گردشگر با مشکل مواجه هستیم.

وی تمرکز بیشتر مراکز اقامتی در سرعین را از دیگر مسائل و مشکلات حوزه گردشگری عنوان کرد و گفت: از 219 مرکز اقامتی در سطح استان، 150 مورد آن در شهر سرعین واقع شده است که باید با توسعه و فعال کردن تأسیسات اقامتی و تفریحی محور شمال و جنوب استان باعث توزیع مکانی گردشگری در این محور ها نیز شد.

تقی زاده از دیگر مشکلات حوزه گردشگری در استان علاوه بر توزیع مکانی گردشگر به توزیع زمانی نیز اشاره کرد و خاطر نشان شد: سفر گردشگران به این استان بیشتر محدود به ایام تابستان و نوروز شده و همانند استان ها و کشورهای دیگر در زمان های دیگر توزیع نشده است.

به گفته این مقام مسئول، فراهم کردن زیرساخت های فرهنگی در مباحث گردشگری بیش از دیگر مسائل این حوزه از جمله زیرساخت های راه و ... دارای اهمیت و اولویت است، درصورتی که به این موضوع پرداخته نشود و همچنان گردشگری و مسافرت به صورت سنتی انجام شود، دیگر مسائل و زیرساخت های گردشگری نیز حل نخواهند شد.

در ادامه جلسه مدیر اتاق فکر استان اردبیل نیز گفت: طبق تفاهم نامه همکاری بین مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات، قرار بر این شد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و وزارت علوم با میزبانی دانشگاه مادر هر استان، اتاق فکری برای بررسی مسائل مختلف استان ها تشکیل دهند تا به این طریق دسترسی متقابل دولت و نخبگان استان ها به یکدیگر امکان پذیر باشد.

محمد حسن زاده هدف اصلی از تشکیل اتاق فکر استان ها را بررسی مسائل استانی نه فقط از نگاه دولتی بلکه غیر دولتی و بخش خصوصی و انتقال آن به مرکز تصمیم گیری عنوان کرد و گفت: در این جلسه به مسائل و مشکلات اساسی حوزه گردشگری که می تواند با سیاست گذاری و بودجه خاصی حل شود، پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 139404241