به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در آیین افتتاحیه این همایش بین المللی گفت: موضوع بسته بندی به قدمت خود کالا، نگهداری وجابجایی آن است. در واقع بسته بندی یک عنصر تزئینی و تشریفاتی نیست و بلکه یک ضرورت تولیدی، ترویجی و تجاری است.
وی در ادامه افزود: برخی از فرهنگ ها و شرکت ها یا کارگاه ها توجه زیادی به بسته بندی دارند و متاسفانه برخی هم به آن کم توجه هستند. بی تردید یکی از عناصر مهم زنجیره تولید تا مصرف همین بسته بندی است که در برندسازی، زیبایی شناسی، نگهداری کالا و در نهایت تجاری سازی آن نقشی مهم و کلیدی دارد.
این استاد دانشگاه در زمینه کم توجهی به بسته بندی در برخی جوامع نیز بیان کرد: برخی از جوامع فرهنگ پیرامتنی ندارند یا در این زمینه فرهنگشان ضعیف است. به همین دلیل توجه آنها به پیرامتن ها یعنی به آستانه ها و به تبلیغات متن کم است و آنها هنوز متوجه نقش تعیین کننده پیرامتن هایی مثل بسته بندی نشده اند.
معاون صنایع دستی سازمان با اشاره به وضعیت بسته بندی صنایع دستی در ایران خاط نشان کرد: وضعیت بسته بندی صنایع دستی مطلوب نیست و همواره به عنوان یکی از نقاط ضعف صنایع دستی به حساب می آید. البته شرایط امروز نسبت به گذشته بهبود یافته، اما همچان کارهای زیادی در این عرصه لازم است که باید انجام دهیم.
وی ادامه داد: بسته بندی صنایع دستی به عنوان صنایع سبز باید سبز باشد و اگر بخواهد با صنایع پلاستیکی و غیرزیست محیطی بسته بندی شود، کسی خریداری نمی کند و بهتر است برای بسته بندی از خود صنایع دستی استفاده شود. مثلا از قلم کاری برای بسته بندی صنایع دستی استفاده شود.
نامورمطلق با اشاره به مشکلات بسته بندی صنایع دستی بیان کرد: مشکلات صنایع دستی در حوزه صنایع دستی برخی عمومی هستند و برخی دیگر خاص. از جمله مشکلات خاص این حوزه می توان به تنوع فراوان محصولات، نبود فرهنگ متناسب و نشناختن ضرورت ها و نیز نبود مطالعات و پژوهش های تخصصی در این حوزه یاد کرد.
انتهای پیام/