به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، نخستین جلسه خدمات سفر در حضور استاندار اردبیل به عنوان رئیس ستاد اجرای خدمات سفر استان، دبیر ستاد و دستگاه های عضو ستاد در سالن شیخ صفی استانداری اردبیل برگزار شد.
معاون گردشگری استان در این جلسه از ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و ارتقاء خدمات سفر ویژه نوروز 95 به اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر استان و فرمانداران شهرستان ها به عنوان رؤسای ستادهای اجرایی خدمات سفر خبر داد و گفت: 22 دستگاه عضو ستاد و 10 کمیته زیر مجموعه ستاد اجرایی خدمات سفر نیز موظف به برگزاری جلسات کمیته های تخصصی ستاد اجرایی خدمات سفر هستند.
قادر تقی زاده کمیته های تخصصی ستادهای اجرایی را شامل 10 کمیته خدمات حمل و نقل و ترافیک، خدمات امداد و نجات، خدمات انتظامی و امنیتی و ترافیکی شهری، هماهنگی امور شهرداری ها و دهیاری ها، برنامه ریزی و آمار، خدمات اسکان و رفاه، نظارت و تنظیم بازار، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، خدمات بهداشتی، سلامت و محیط زیست و کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات و امور فرهنگی برشمرد و افزود: شرح وظایف این کمیته ها در دستورالعمل قید و به رؤسای کمیته ها ابلاغ شده است.
این مقام مسئول به تهیه و ارسال فرم های آمار نظرسنجی خدمات و امکانات سفر به دستگاه های مرتبط از 27 اسفند تا 15 فروردین ماه نوروز 94 اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته برای نخستین بار این نظرسنجی توسط فارغ التحصیلان رشته مدیریت و جهانگردی در قالب 39 پرسش از 578 مسافر و گردشگر انجام شد.
وی اضافه کرد: بنابر گزارش تحلیلی از نتایج این طرح، 88 درصد با استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود به این استان سفر کرده اند که براساس گزارش این نظرسنجی، اطلاع رسانی و پارکینگ و سرویس های بهداشتی از مهمترین موارد گردشگری استان از دیدگاه میهمانان نوروزی برآورد شده است.
تقی زاده هدف از طرح نظرسنجی از مسافران و گردشگران نوروزی را جمع آوری آمار و اطلاعات و بررسی نظرات و پیشنهادات میهمانان در مورد موضوعاتی از جمله وضعیت خدمات اسکان، رفاه، نظارت و تنظیم بازار، حمل و نقل، اماکن تفریحی و رسیدگی به شکایات، اطلاع رسانی و تبلیغات، انتظامی و ایمنی، ترافیک و خدمات شهری، امداد و نجات عنوان کرد و گفت: در سال جاری نیز علاوه بر فرم های اطلاعات و آمار خدمات و امکانات سفر و ارسال آن به دستگاه های مرتبط، فرم های آماری و نظرسنجی نیز تهیه و به دستگاه ها، فرمانداران شهرستان ها و مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان ها به عنوان دبیرخانه ستادهای شهرستانی ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه 21 نقشه در استان شامل یک نقشه استانی، 10 نقشه شهرستان و 10 نقشه مراکز شهرستان های استان با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی طراحی و تهیه شده است، یادآور شد: در این نقشه ها برای نخستین بار مختصات جغرافیایی و تمامی جاذبه های گردشگری و خدماتی چون جایگاه سوخت، مراکز تجاری، رستوران ها و مراکز اقامتی و حتی سرویس های بهداشتی ... گنجانده شده است.
وی از جمله اقدامات انجام یافته به نصب 3 تابلو راهنمای گردشگری 50 متری به منظور معرفی جاذبه های گردشگری، تهیه فیلم جاذبه های اردبیل، هماهنگی برای راه اندازی دستگاه بلوتوث در مراکز اقامتی و مراکز آبدرمانی و کیوسک های اطلاع رسانی به منظور معرفی جاذبه های گردشگری و امکانات مراکز مربوطه اشاره کرد و گفت:برنامه هایی نیز به منظور درج مختصات جغرافیایی موارد مذکور در google map و تهیه برنامه های اندرویدی برای گوشی های تلفن همراه به همین منظور در دستور کار قرار دارد.
رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر نیز ضمن تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در سال های گذشته و ایام پیک سفر، با بیان اینکه فرم های نظر سنجی به صورت جامع در جهت نشان دادن راهکار به دستگاه های مرتبط تهیه می شود، به تقویت اطلاع رسانی، تأمین پارکینگ و سرویس های بهداشتی، در نوروز 95 تأکید کرد و گفت: بسیاری از مشکلات ستاد اجرایی خدمات سفر با همکاری و هماهنگی اعضای ستاد در سنوات گذشته به لحاظ امنیتی، ترافیک، تبلیغات، اورژانس، هلال احمر و نظارت دستگاه های اجرایی و تعزیرات حکومتی، تزریق پول در عابر بانک ها، مدیریت نان و غیره پیش بینی و حل شد و این روند تداوم خواهد داشت.
مجید خدابخش شهرستان مشگین شهر را یکی از مهمترین محورهای گردشگری در سال 96 عنوان و تصریح کرد: با توجه احداث پل معلق، چند مرکز آبدرمانی و رستوران، ظرفیت گردشگری داخلی و خارجی مناسب و مطلوبی در مشگین شهر مهیا شده است که این امر توزیع گردشگر را علاوه بر شهرستان سرعین در دیگر شهرستان های استان میسر خواهد ساخت.
انتهای پیام/